Tehnika: vpogled v avtomobilsko prihodnost.

Tehnika

Continental TechShow 2023 - dan z razvojnimi inženirji


Nemški Continental, ki ga večina pozna kot izdelovalca pnevmatik najvišjega razreda, je tudi eden od največjih svetovnih dobaviteljev sestavnih in tehnoloških delov avtomobilski industriji. Kot razvojni dobavitelji razvijajo številne sisteme, na posebnih dogodkih pa jih občasno predstavijo tudi javnosti. Na letošnjem dogodku Continental TechShow 2023 so nam razkrili, s čim se ukvarjajo njihovi razvojni inženirji - in ponudili vpogled v avtomobilsko prihodnost. 

Continentalov portfelj izdelkov - in razvojnih projektov -, ki so jih razstavili oziroma demonstrirali na omenjenem dogodku, je tako širok in pester, da je bil en dan seveda premalo - tako za ogled kot za pogovor z njihovimi inženirji. Zato smo se posvetili tehnologijam, ki smo jih lahko tudi sami preskusili in ki obetajo, da bodo vplivale na našo mobilnost v prihodnosti.

“Suho” in modularno: zavorni sistem prihodnosti

Zasnova zavornih sistemov se v zadnjem stoletju ni bistveno spreminjala; še vedno zavore s trenjem pretvarjajo kinetično energijo v toplotno, pri tem pa ustavljajo vozilo. Del zavornih nalog pri električni mobilnosti sicer nase prevzemajo sistemi za rekuperacijo zavorne energije, a tudi električni avti avti imajo v kolesih še vedno klasične zavore. Zavorni sistemi tudi že zelo dolgo časa delujejo ob pomoči hidravlike, ki delo zavornega pedala prevaja do zavor na kolesih. 
Pri Continentalu pravijo, da se bo hidravliki mogoče kmalu popolnoma odreči - že leta 2016 so predstavili prvi serijski modul za elektromehansko proženje zavornega signala - oziroma za “brake by wire”, ki pa je bil dimenzijsko še precej okoren in povsem brez umetne pameti. Druga generacija takšnega modula je precej bolj kompaktna in zmogljiva, a še vedno ima za varnostno podporo hidravlično povezavo med pedalom in zavorami. A pri Continentalu pravijo, da je tehnologija dozorela za povsem “suho”, elektro-mehansko uporabo, torej brez varnostne hidravlične rezerve. Hidravlična tehnologija zahteva vzdrževanje, je draga in ne prav trajnostna: elektrodinamične zavore bodo s tega vidika precej učinkovitejša, pa tudi precej cenejša. 


Na Continentalovem dogodku smo lahko to zavorno tehnologijo preskusili v več razvojnih stopnjah, najbolj impresiven pa je bil seveda preskus avta s povsem elektromehanskimi zavorami s sistemom FSB3 (Free Brake System 3). V osnovi je takšna tehnologija dokaj enostavna - električni signal zavornega pedala proži oziroma uravnava elektroaktuatorje na zavorah -, izvedba zahteva veliko dela, še največ z zagotavljanjem ustreznega občutka na zavornem pedalu. Da je inženirjem to zaenkrat odlično uspelo, lahko potrdim iz lastne izkušnje, saj avto ne zavira nič drugače kot s klasičnimi hidravličnimi zavorami. Zatrdili so mi tudi, da je sistem povsem varen, saj ima svoje rezervno napajanje in deluje tudi, če v glavnem akumulatorju zmanjka električnega toka. 
Še največji vtis so elektromehanske zavore naredile z možnostjo integracije v varnostne oziroma asistenčne sisteme: proženje zavor je namreč bistveno hitrejše, kar zmanjšuje zavorno razdaljo, predvsem pa lahko zaviranje sprožijo tudi drugi, na primer varnostni signali asistenčnih sistemov. Eden možnih od scenarijev je očiten: če voznik spregleda oviro na cesti (na primer pešca), se zavore v hipu lahko sprožijo s polno močjo. Continentalovi inženirji so nam to prikazali tako, da so pri nizkih hitrostih sami sprožili zavorni signal, medtem ko smo bili za volanom: ob reakcijskem času le nekaj milisekund smo se ustavili skoraj na mestu, kar se nam je zdelo, kot da bi se zaleteli v zid.

Pri Continentalu “suhi” zavorni sistem prihodnosti razvijajo modularno, kar pomeni, da ga bodo lahko avtomobilski izdelovalci vgrajevali po lastnih specifikacijah glede na avte. Zanimanje v avtomobilskem svetu je veliko, prve serijske avte z zavorami brez hidravlike pa bomo lahko na cestah videli leta 2028. 

Parkiranje z vsemi “čutili”

Najsodobnejši avtomobili s svojimi parkirnimi asistenti že znajo močno olajšati za marsikoga neprijeten vozniški manever - parkiranje. Danes avti že znajo sami “prepoznati” prosto parkirno mesto, pa tudi sami s posegi v volanski mehanizem in menjalnik pripeljati na bočno ali pravokotno parkirno mesto. 
Pri Continentalu razvijajo takšne pol-samodejne parkirne sisteme, ki jih dobavljajo številnim avtomobilskim izdelovalcem. Njihov najnovejši modularni sistem združuje ultrazvočna tipala in z umetno inteligenco podprt strojni vid iz 3D kamer; rezultat je zelo učinkovito in hitro prepoznavanje prostih parkirnih mest, vključno z vsemi slabo vidnimi ovirami na začrtani poti avtomobila. Sistem omogoča prikaz položaja avtomobila na cesti tudi s “prosojnim” vidom, pri katerem voznik na zaslonu lahko vidi štiri posamezne pnevmatike in karoserijske robove ter njihovo oddaljenost od pločnikov, avtomobilov in drugih ovir. Modularnost Continentalovega sistema ob nizki ceni pomeni, da je takšen sistem primeren tudi za avtomobile najnižjih cenovnih razredov. 

Preskusili in videli smo tudi parkirne sisteme v bolj daljnosežni prihodnosti. Avtomobili, ki bi znali parkirati sami brez prisotnosti voznika v avtu, so še vedno izjemno redki. Nekaj časa takšno rešitev že ponuja Mercedes za svoji limuzini S in EQS, a le v parkirni hiši stuttgartskega letališča, ki je opremljena z ustreznimi tipali oziroma tehnologijo. 

S številnimi tipali opremljen avto (med drugim ima na karoserijskih robovih kar 9 radarjev kratkega dosega) se je pred našimi očmi že sam pripeljal iz spodnje etaže garažne hiše v zgornjo, se pri tem učinkovito izognil nastavljenim oviram in parkiral na prosto parkirno mesto.

Tudi pri Continentalu razvijajo parkirne sisteme, ki za povsem avtonomno parkiranje uporabljajo posebno opremljene parkirne hiše, kar smo lahko videli na lastne oči, ko smo ob vhodu zapustili avto, nato pa je ta brez voznika našel parkirno mesto in parkiral nanj. Rešitev je že tako daleč, da se Continental povezal z upravniki nekaterih nemških parkirnih garaž, s katerimi že opremljajo prve garažne hiše za samostojni “valet” parking. A pripravljajo tudi rešitev, ki ne bo odvisna od posebej prirejenih parkirnih garaž; s številnimi tipali opremljen avto (med drugim ima na karoserijskih robovih kar 9 radarjev kratkega dosega) se je pred našimi očmi že sam pripeljal iz spodnje etaže garažne hiše v zgornjo, se pri tem učinkovito izognil nastavljenim oviram in parkiral na prosto parkirno mesto. Za varnostno rezervo sta v avtu sicer sedela dva Continentalova inženirja, a razvoj gre dovolj hitro naprej, da pri Continentalu govorijo o “nekaj” letih, ko bo sistem na voljo tudi za kupce. 

Trajnostna pnevmatika

Continental ultracontact NXT

Pri Continentalu so TechShow 2023 izkoristili tudi za svetovno premiero svoje nove pnevmatike ultracontact NXT. Predstavili so jo kot svojo najbolj trajnostno pnevmatiko doslej; do 65 odstotkov vseh vgrajenih materialov v novi pnevmatiki je recikliranih, obnovljenih ali iz trajnostnih virov, pri tem pa je pnevmatika dobila najboljše lastnosti, ki so navedene na EU nalepki (EU tire label). Do 32 odstotkov materialov v pnevmatiki je iz obnovljivih virov, na primer smole, ki nastane kot odpadek v industriji lesa in papirja. Siliko za gumeno zmes dobijo iz pepela riževih lupin, pomemben sestavni del pa seveda ostaja naravni kavčuk.
 

Od recikliranih materialov so v pnevmatiko vgradili reciklirano gumo iz izrabljenih pnevmatik, reciklirano jeklo in pa poliestrska vlakna, ki jih dobijo iz recikliranih plastenk - za vsako pnevmatiko reciklirajo od 9 do 15 plastenk. Nova pnevmatika je od julija že na voljo pri Continentalovih trgovcih.

 

Ključne besede


Varna vožnjaContinentalAsistenčni sistemi

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik