Prvi pogled: Cupra tavascan

Prvi pogled

Razburljiva stran elektrike - Električni križanec tavascan v ospredje postavlja voznika in tudi občutke vseh ostalih, ki se z njim vozijo.


Španski temperament narekuje drugačen, bolj razburljiv pristop tudi pri snovanju oziroma razvoju novih električnih avtomobilov. To dokazujejo pri eni najmlajših in hkrati eni najhitreje rastočih evropskih avtomobilski znamk. Novi Cuprin električni križanec tavascan namreč v ospredje postavlja voznika in tudi občutke vseh ostalih, ki se z njim vozijo. 

Oglas
Oglas

Svetovna premiera novega modela je vsekakor poseben dogodek, ki ga nikakor ne more nadomestiti nekakšna virtualna slovesnost. Pri tem se številni izdelovalci potrudijo narediti čim večji spektakel, v katerem naj bi predstavljeni model na prisotnih gostih pustil kar najmočnejši vtis. Cupra je tista znamka velikega koncerna Volkswagen, ki najbolj obvlada čustveno plat motivacije nove dobe mobilnosti. Je znamka ljudi, ki v mobilnosti vidijo veliko več kot le doseg, moč in učinkovitost med točko A in B. Snovalci Cuprine filozofije se imajo za nekakšne upornike v industrije. 

Ker je motošport pomemben marketinški aktivator in še pomembnejši tehnološki laboratorij za razvoj novih tehnologij, je Cupra z znanim dirkaškim specialistom oziroma mojstrom predelav ABT zapeljala tudi na dirkališča električne formule.

Formula uspeha - iz boksa v garažo 

Tudi zato so svojega prvega električnega križanca tavascana predstavili na slikovitem prizorišču dirke prvenstva Formula-E, na nekdanjem letališču Tempelhof v Berlinu. Ker je motošport pomemben marketinški aktivator in še pomembnejši tehnološki laboratorij za razvoj novih tehnologij, je Cupra z znanim dirkaškim specialistom oziroma mojstrom predelav ABT zapeljala tudi na dirkališča električne formule. To je seveda močan impulz, da v najbolj prelomnem trenutku avtomobilske industrije želijo po visokotehnološki bližnjici zapeljati ob bok znamkam, ki že več kot pol stoletja ali še dlje stojijo na tronu vozniških želja. 
Z vidika razvoja tehnologije je največji izziv električnega dirkanja enak kot pri razvoju elektromobilnosti; kako najbolje izkoristiti fiziko za električno samooskrbo, kako povečati energijsko gostoto shranjene energije in kako na novo uglasiti hitrost. V Cuprinem boksu formule-E smo izvedeli, da na nekaterih uličnih stezah uspejo iz energije pojemkov v akumulatorski sklop vrniti že do 40 odstotkov na dirki porabljene elektrike. Moč rekuperacije je precej višja kot v serijskih električnih avtomobilih. Pet metrov dolg in 800 kg težak dirkalnik pri polnem elektrodinamičnem zaviranju električno shrambo lahko polni tudi s 600 kilovati največje moči. Razvoj dirkaške rekuperacije bo verjetno poskrbel, da nekoč serijski električni avtomobili morda sploh ne bodo več potrebovali klasičnega zavornega sistema. 

Cuprina dirkaška garaža. Ta dirkalnik poganja 350-kilovatni električni motor, ki ima osupljivih 4000 Nm navora. Najvišja hitrost na mestnih dirkališčih znaša okoli 280 km/h.


Cuprine prodajne številke kažejo, da si je znamka v vsega petih letih od ustanovitve uspela izgraditi svoj prepoznaven slog, kupce pa prepričati, da imajo nekaj več. Elektrifikacije se lotevajo tako, kot najbolj znajo - oblikovno in vozniško razburljivo. Čeprav za leto 2030 obljubljajo popolno električno transformacijo ponudbe, pa do takrat s širitvijo ponudbe priključnih hibridov pri modelih leon, leon, sportstourer in formentor pragmatično ohranjajo tudi svojo bencinsko iskrivost. 

Z vidika razvoja tehnologije je največji izziv električnega dirkanja enak kot pri razvoju elektromobilnosti; kako najbolje izkoristiti fiziko za električno samooskrbo, kako povečati energijsko gostoto shranjene energije in kako na novo uglasiti hitrost.

Je tavascan res tako originalno drugačen?

Že ko smo na družbenih omrežjih neposredno z svetovne premiere poročali o merah in pogonskih zmogljivostih novega tavascana, smo dobili precej vprašanj pa tudi pripomb o njegovih sorodstvenih vezeh z volkswagnom ID.5 in Škodinim enyaqom coupe. Je torej ta prvi Cuprin križanec s kupejevsko streho res tako originalno drugačen? Po karoserijski arhitekturi in tehnologiji pogona vsekakor ne, po dizajnu, notranji opremi in osvetlitvi pa mu nihče ne more očitati, da kogarkoli posnema ali kopira.

Avto v živo daje še večji vtis originalnosti - na zunaj, še bolj pa na znotraj.

Tudi pri voznih lastnostih smo na naših testih že ugotovili, da se cupre peljejo bolj ostro in bolj natančno kot njihovi tehnološki sorodniki. Če smo povsem konkretni: razlika med električnim bornom in ID.3 je bila med ovinki kar očitna. Ne samo glede lege na cesti in natančnosti oziroma povednosti volana, temveč tudi po odzivnost. Zato tudi od podobe, pogona in podvozja tavascana, ki je zgrajen na MEB platformi kot ID.5 in škoda enyaq coupe pričakujemo več dinamične športne neposrednosti oziroma originalnih Cuprinih občutkov. Povedano drugače: Cupra naj bi bila tisti koncernski upornik, ki iz vsake kilovatne ure elektrike najprej želi dobiti več užitka, šele nato pa elektrifikacij dodati ekološki pomenu nove dobe. Pri Cupri še vedno trdijo, da na koncu poti šteje, kako se je avto peljal, ne glede na to, kaj ga poganja, sploh ker so in še naprej želijo biti športna znamka. Konec koncev pa je videz tavascana dovolj samosvoj, da mu nihče ne mora očitati koncernskega prepisovanja. Avto v živo daje še večji vtis originalnosti - na zunaj, še bolj pa na znotraj.

 

Tavascan je skoraj 20 centimetrov daljši od formentorja, za 4,5 centimetrov pa je v dolžino prerasel tudi svojega nemškega bratranca volkswagna ID.5.

Digitalno bogastvo

S svojimi 464,4 centimetri je tavascan skoraj 20 centimetrov daljši od formentorja, za 4,5 centimetrov pa je v dolžino prerasel tudi svojega nemškega bratranca volkswagna ID.5. Vanj tokrat še nismo smeli sesti, a glede na dejstvo, da medosna razdalja presega dolžino 2,7 metra, gre pričakovati družinsko uporabno kabino, kjer tudi zadaj ne bi smelo biti težav s prostorom za kolena in glave. Športni videz morda malce vara, a na videz nizka strešna linija ni tako nizka, saj v najvišji točki doseže skoraj 1,6 metra. Prvi Cuprin električni križanec bo s 540-litrskim prtljažnikom brez težav služil družinsko-poslovni mobilnosti. 
Ker pri Cupri v ospredje postavljajo vozniško doživetje, navdušujeta podoba in oblika digitalne armaturne plošče z velikim 15-palčnim osrednjim zaslonom, katerega vsebino bo upravljala nova programska oprema. Njene zmogljivosti smo delno preizkusili že za volanom novega Volkswagnovega modela ID.7 in lahko zapišemo, da je vse skupaj postavljeno na novo raven. Digitalna izkušnja je seveda pomembna postavka za Cuprine kupce, zato jim bo tavascan med drugim ponudil novo različico potovalnega pomočnika, opremljenega z podatki v realnem času, ki jih bo po širokopasovni povezavi sproti pridobival iz ažurne baze podatkovnega oblaka - kjerkoli in kadarkoli. Poleg najnovejših aktivnih varnostnih pomagal bo tavascan kupcem pomoč umetne inteligence nudil tudi pri udobju, na primer daljinsko vodenem parkiranju s spominsko funkcijo. 
Ob tem so seveda poskrbeli tudi za čim boljšo oskrbo z energijo. Na ustrezno zmogljivih polnilnicah bo mogoče s tavascanom v sedmih minutah dobiti dovolj elektrike za novih 100 kilometrov dosega. Polurni postanek na visoko zmogljivi polnilnic z enosmerni tokom naj bi povrnil 80 odstotkov energije pogonskega akumulatorja neto zmogljivosti 77 kWh.

Ker pri Cupri v ospredje postavljajo vozniško doživetje, navdušujeta podoba in oblika digitalne armaturne plošče z velikim 15-palčnim osrednjim zaslonom, katerega vsebino bo upravljala nova programska oprema.

Komaj čakamo na vožnjo!

Prvi ogled avta nam še nikoli ni dal odgovora, ali se res pelje tako, kot je videti. A ponavadi so se avtomobili, ki so s svojo podobo tako očitno vabili za volan, izkazali precej dobro. Ne glede na to, s katerega kota smo pogledali avto, nas je ta vabil med ovinke. Oblikovalci so si veliko dela dali tudi z najmanjšimi podrobnostmi. Zelo skladne linije so izpili s skoraj dirkaško natančnimi usmerniki zraka, ki pa ne skrbijo za povečanje oprijema, ampak čim boljšo učinkovitost in stabilnost zračnih tokov. Manj upora pomeni večji doseg. Avto izstopa še z osvetljenim Curpa logotipom predaj in zadaj. 


Zato upamo, da se tavascan tako dobro, kot je videti, v živo tudi pelje. Sploh ker obljubljajo športni program z veliko vektorske svobode pri distribuciji navora na kolesa. To med drugim pomeni, da so tako pri nastavitvah volanskega mehanizma kot elektronsko nastavljivega sistema blaženja DCC in delovanja sistema ESC za nadzor stabilnosti avtomobila znova sodelovali s svojimi dirkači. Tudi zato bo mogoče sistem ESC povsem izklopiti, kar pri ostali koncernskih tekmecih ni mogoče. V osnovni različici endurance bo tavascana s pogonom zadaj poganjal čisto na novo razvit električni motor s 545 Nm navora in 210 kW konične moči. Slednjega smo že preskusili in izdatneje opisali v rubriki Za volanom, saj smo ga preskusili v novem ID.7. Najzahtevnejšim kupcem so namenili tavscana VZ. Ta je po odrivu oziroma pospeševanju primerljiv z bencinsko-ognjenim formentorjem VZ5, saj mu bosta dva električna motorja zagotavljala kar 250 kilovatov konične moči in 5,6 sekundni pospešek do hitrosti 100 km/h. 
Večina izdelovalcev pri tako velikih električnih avtomobilih že obljublja več kot 500-kilometrske dosege. A kdor bo želel uživati v Cuprini poudarjeni vozniški dinamiki, s tavascanovo zalogo energije zagotovo ne bo dosegel obljubljene razdalje. Bo pa zato bolj toliko bolj užival v natančnosti, potisku in odličnem oprijemu. 
Cupra tavascan sicer s pogonom ali polnilno izkušnjo ne prinaša nič izrazito novega. Tekmeci, med njimi je tudi atraktivno oblikovan ioniq 6 z 800-voltno napeljavo, električno uporabniško izkušnjo postavljajo na višjo raven predvsem pri polnjenju in dodatni uporabi shranjene energije.


Cupra tavascan je dovolj drugačen električni avto, da bo že samo z obliko sprožil precej pozornosti kupcev, ki si želijo izstopati iz povprečja.
Oglas
Oglas

Med slovenske ovinke prihodnje leto 

Razburljivo oblikovan križanec naj bi se na slovenske ceste pripeljal pozno poleti prihodnje leto. O cenah še ne vemo nič konkretnega, razen to, da prav poceni z vso svojo močjo, modo in tehnologijo ne bo mogel biti. Ima pa tudi v Sloveniji Cupra že svoj krog kupcev, ki so se prepoznali v njeni drugačnosti, drznosti in uporniškem duhu, ki v sterilni čas digitalne električne dobe vnaša malce pozitivnega nemira. 

Pod črto … 

Cupra tavascan je dovolj drugačen električni avto, da bo že samo z obliko sprožil precej pozornosti kupcev, ki si želijo izstopati iz povprečja. S tehnologijo pogona sicer ne prinaša očitnejšega napredka, a to ne pomeni, da ne zmore izpolniti obljub o poudarjenih vozniških občutkih. 

Oblikovna novost znamke - osvetljeni logotip, spredaj in zadaj.

Cupra tavascan 

- srednje velik električni križanec s kupejevsko streho 
- atraktivno oblikovan zunaj in znotraj  
- razpon moči od 210 do 250 kW
- pogon zadaj ali na vsa štiri kolesa 
- več kot 500 kilometrov dosega
- 77 kWh zmogljivost akumulatorskega sklopa
- nova generacija varnostnih sistemov
- celovite digitalne storitve
- cena še ni znana 
- na slovenskih cestah prihodnje poletje (2024)

Cupra je med najmlajšimi znamkami tudi v svetu vrhunskega motošporta. Formula-E je visokotehnološki laboratorji razvoja. 

Ključne besede


ElektrikaCupraKrižanecElektromobilnostformula-ePrvi ogledcupra tavascanPrvi pogled