Doživetje: Opel movano megamobil mega sport 640

Doživetja

Z Oplovim bivalnim kombijem od Severnega do Jadranskega morja: dopust na 13 kvadratnih metrih


Na tokratnem poletnem družinskem popotovanju smo prevozili kar 3805 kilometrov z bivalnim kombijem in doživeli zanimive razlike med nizozemskim in hrvaškim razumevanjem oziroma odnosom do svobode kampiranja na kolesih. Ob Severnem morju so sodobni nomadi dobrodošli povsod, pri naših južnih sosedih pa le v (pre)dragih kampih. Prepričali smo se tudi, da je potovanje z Oplovim movanom mega sport 640 tudi v vsega 13 kvadratnih metrih svojevrstno doživetje, ki ponuja zelo neposreden stik z deželo, po kateri potuješ. 

Evropske avtoceste se v času največjih poletnih počitniških migracij brez izjeme spremenijo v reke počasne pločevine. Kamorkoli se odpravite, se na ključnih aortah mobilnosti ne boste izognili krajšim ali daljšim zastojem. Na pot proti Severnemu morju in Nizozemski smo se podali čez Karavanke po Turski avtocesti do bavarske prestolnice in naprej po avtocesti A3 mimo Nürnberga, Frankfurta, Kölna in Düsseldorfa. Povsod smo se srečali z delom na cestah. 

Z vozniškega stališča prostorna movanova kabina z velikim steklenimi površinami ponuja odličen pregled na dogajanje na cesti.

Potovanje v počasni reki pločevine je v avtodomu precej znosnejše

Potovanje v bivalnem kombiju je zelo udobno in tudi v zastojih veliko znosnejše kot v avtu, ker v stoječi koloni lahko minute, ko se avtodom ne premika, sopotniki izkoristijo za hitro osvežitev iz hladilnika, si pretegnejo roke in noge ter obiščejo kopalnico. Z vozniškega stališča prostorna movanova kabina z velikim steklenimi površinami ponuja odličen pregled na dogajanje na cesti. Bivalni kombi, pri katerem nadgradnja ne povečuje širine karoserije za vozniško kabino, je odlično obvladljiv in zato še posebej primeren za začetnike.  V praksi to pomeni, da tudi na avtocestnih zoženjih pri delih na cesti ne bodo preživljali težkih trenutkov, saj tak movano, s širino 205 centimetrov povsem obvladljiv tudi na zoženih pasovih oziroma mestnih ulicah. Tak avtodom ima tudi precej manjši zračni upor kot večji avtodomi z pol ali polno integrirano, višjo in širšo bivalno nadgradnjo. Hkrati pa omogoča tudi nekoliko višjo potovalno hitrost in je bolj odziven, manj občutljiv na bočni veter in bolj odzive pri menjavi pasov oziroma prehitevanju. 
 

Pri potovalnem udobju na velike razdalje velja izpostaviti še dejstvo, da je celotno bivalno udobje s hladilnikom, WC-jem in posteljo na voljo na vsakem postanku. Ko voznik začuti utrujenost, preprosto zavije na počivališče, odpre strešna okna, si privošči osvežitev ali celo popoldanski dremež ter spočit odpelje naprej.

"Vanlife" - razmah avtodomov postavljenih znotraj karoserije furgona

Na tej poti smo se znova lahko prepričali, zakaj so med vsemi avtodomi vse bolj priljubljeni prav tisti manjši VAN avtodomi, kjer je celotna bivalna nadgradnja hiše na kolesih postavljena znotraj karoserije baznega vozila - oziroma v osnovi tovornega kombija s skupno dovoljeno maso 3,5 tone, ki sodi v B kategorijo vozniškega izpita. Potovanja in počitnikovanja z avtodomi in drugimi počitniškimi vozili so po svetovnimi pandemiji doživela pravi razcvet, saj so številni tistih v negotovih časih prepovedi in omejenih možnosti svobode, ko je na zdravje prežal nevidni sovražnik - koronavirus ugotovili, da so počitnice na kolesih svojevrstno doživetje. Mnogi so se takrat za vedno zapustili velike hotelske resorte, njihove urnike in bazen ter pot k naravi in uživanje v rekah, jezerih in morju znova našli na skromno odmerjenem tlorisu počitniških vozil. Spoznanje, da v v svoji kuhinji, kopalnici in spalnici hiše na kolesih lahko virusu preprosto zapremo vrata in hkrati brez težav kar na poti zamenjamo cilj glede na vreme, želje in počutje, je avtodomom prineslo izjemno veliko novih oboževalcev, ki prej nikoli niso pomislili nanj. V Motoreviji smo zato tudi letos pripravili precej vsebin, povezanih s potovanjem v počitniških vozilih in v AMZS centru varne vožnje s partnerji pripravili dogodek, ki je pred začetkom poletnih počitnic ljudem ponudil številne praktične nasvete za varno mobilnost v hiši na kolesih. Za piko pa smo se zato na vrhuncu poletja odpravili na doživetje ter v 14 dnevih spoznali razlike razumevanja avtodomarstva na dveh popolnoma deželah z občutno drugačnim odnosom do sodobnega nomada, ki ne potrebuje veliko prostora za sebe, ampak okoli sebe, v smislu raziskovanja in iskanja počitnic stran od ograjenih kompleksov turističnih naselji.

Dežela karavaninga: Na Nizozemskem te celo na parkirišču pred trgovino te ljudje prijazno obgovorijo, povprašajo od kje prihajaš, in če ti je všeč dežela. Ko so iskali tehnično trgovino z avtomobilskimi varovalkami, se je domačinka usedla v svoj avto, vozila pred avtodom in nas odpeljala do tehnične trgovine, ki je bila veliko cenejša, kot če bi varovalke kupili na bencinski črpalki.

Prijetno sveža in infrastrukturno popolna Nizozemska

Drugi dan poti smo zato kljub gostemu prometu spočiti prišli v najlepšo in najmanj poseljeno nizozemsko deželo peščenih plaž in sipin Zeeland. To območje je priljubljeno poletno letovišče, ki ponuja 650 kilometrov peščenih plaž, številne nasipe, pašnike s konji in drobnico, kanale, hrastove in jelševe gaje, med katerimi se vije na stotine kilometrov kolesarskih stez s pogledom na valove severnega Atlantika. Na tem območju boste našli izjemno veliko številno majhnih butičnih, pa tudi velikih kampov z infrastrukturno popolno opremo. Najlepše od vsega je, da ste v tej deželi z avtodomom povsod dobrodošli. Že res, da je tudi tam treba prenočiti v kampu in ne kjerkoli, a praktično vsa javna parkirišča in celo parkiranje na plažah z ustreznim dostopom so čez dan na voljo tudi za avtodome. Cena za celodnevno parkiranje nikjer ni presegla 6 evrov in nikjer nismo imeli težav z višinskimi zapornicami. Enostavno se ustaviš, skuhaš kosilo, si ogledaš znamenitosti in iz avtodoma skoraj neposredno stopiš v vodo. Povsod so zgledno urejeni koši za smeti in celo postaje za izpust sive vode ter pipe za oskrbo s svežo vodo. Pokrajino so Nizozemci iztrgali valovom Severnega morja in je zelo posebna. V majhnem družinskem kampu blizu obale smo za velikim nasipom spali celo 14 metrov pod nadmorsko višino. 
Ob tem velja izpostaviti še zelo dostopne cene kampov. Na severu smo za najdražjo nočitev v kampu za štiričlansko družino odšteli 29 evrov. V največjih kampih z bazeni in restavracijami vas bo to stalo med 50 in 65 evri. Nizozemska je za kampiranje, kolesarjenje in različne vodne športe zelo prijazna dežela, ki je tudi v najvišjem poletju prijetno sveža ter infrastrukturno popolna za bivanje na kolesih. Vsako slikovito mestece, med katerimi izpostavljamo Veere, kjer si boste kar na pomolu lahko privoščili sveže ostrige, ima parkirišče za avtodome in predvsem gostoljubne domačine, ki z veseljem delijo nasvete za ogled znamenitosti. Pri prej omenjenih cenah kampov velja dodati, da je na Nizozemskem z malce navigacijske pomoči mogoče dizel natočiti po ceni 1,5 evra za liter, cestnin pa za avtodome ni. V trgovinah so cene primerljive z našimi.

Odlično opremljen mega sport 640 je ponujal celo električno pomično tendo.

Temno, mrzlo in divje Severno morje z razkošnimi peščenimi plažami in sipinam

Eden najbolj slikovitih predelov Zeelanda so sipine, kjer čudovito kuliso dopolnjuje impresivno delo inženirjev, ki so s pretočnimi jezovi podeželje zaščitili pred besom oceana. Delta province Zeeland je danes s svojim obrobnim nizom jezov s premičnimi vrati prava trdnjava, ki je zmožna po naravnem gibanju vode zadržati in usmerjati stoletne vode ter bes oceana. Zato tudi v najhujših viharjih in nalivih ljudje pod nivojem morja spijo mirno. Vožnja preko dih jemajoče poplavne pregrade Oosterschelde s 65 stolpi in skupno širino polnih treh kilometrov je posebno doživetje.


S peščenih plaž se seveda da zaplavati v valove Severnega morja oziroma Atlantika. A te mogočne vode v najbolj vročem poletju težko dosežejo 20 stopinj Celzija in niti približno niso tako vabljive kot turkizni zalivi nam domačega Jadranskega morja. Je pa izkušnja plavanja v oceanu zanimiva že zaradi pogleda na mega tovorne ladje, ki tam mimo plujejo v 80 kilometrov oddaljeno pristanišče Rotterdam.

Oranjezonske sipine

Grozljiva zimska povodenj 

Ti jezovi so čudež sodobne tehnologije, ki Nizozemce varujejo pred katastrofalnimi poplavami. Spomnimo, da je v srhljivi noči med iz 31. januarja na 1. februar leta 1953 jugozahod Nizozemske preplavila katastrofalna poplava v kateri je ugasnilo več kot 1800 življenj. Po tem grozljivem razdejanju obale so naredili strateški načrt in zagnali nacionalni projekt Delat Works s katerim nadaljujejo tudi v prihodnost, ko grozijo visoke vode klimatskih spremembe.
Nizozemsko morsko obzidje.

Turkizno, čisto in toplo morje kvarnerskih otokov, a …

S prijaznega severa in obale Atlantika smo se podali proti Jadranskemu morju in takoj na izstopu iz trajektnega pristanišča Merag na Cresu zagledali tablo, da avtodom sodi le v kamp. Na hrvaški obali se sodobni nomad počuti tako, kot bi zapeljal v nekakšen cestni rezervat z omejenim gibanjem. Praktično povsod so table, ki avtodomom prepovedujejo parkiranje ob javnih plažah, številna parkirišča, kjer dnevni kopalci parkirajo avtomobile, so opremljena z višinskimi ovirami. To pomeni, da se je z avtodomom, če ravno ne zapelješ v kamp, težko ustaviti in zaplavati v morju ali celo zgolj spiti kavo ali pojesti kosilo na poti. Res je, da je kakovost kampov pri naših sosedih v zadnjih letih precej napredovala, a hkrati je nazadovala svoboda pri potovanju z avtodomom. Ne predstavljamo si, da bi na makadamskem parkirišču ob obzidju Osorja nekaj uric uživali na plaži ob razprti tendi - tako, kot smo na obali Zeelanda. Za naše bivanje v kampu v Osorju smo odšteli 80 evrov oziroma 51 evrov več kot na Nizozemskem. Da ob tem 8 evrov za limonado v mestni “konobi” niti ne omenjamo …

Na Hrvaškem je avtodom dobrodošel le na parceli (pre)dragega kampa.

Foto: “Podmorničarska” postelja

Družinsko potovanje na 13 kvadratnih metrih 6,35 metra dolgega Oplovega movana L4H2, ki so ga v mobilni apartma spremenili v slovenskem podjetju Megamobil, je predvsem zaradi postavitve nočnega tlorisa zahtevalo nekaj prilagajanja. Model mega sport 640 prepriča s kakovostjo bivalne opreme in svojo prilagodljivostjo, če nima polno zasedenih ležišč. Mi smo veliko električno dvižno posteljo zadaj (201 x 191 cm) morali dvigniti višje oziroma bližje stropnim omaricam, da smo uporabili še drugo, “podmorničarsko” posteljo brez oken, ki pa vzame precej prostora prtljažnemu prostoru. Četrto, precej zasilno ležišče (180 x 90 cm) smo vsak večer sestavljali iz sedežne skupine in jedilne mize. Bivanje je tako zahtevalo nekaj več organizacije; uporabili smo tudi teraso pod električno pomično tendo, ki se razteza skoraj čez celotno dolžino avtodoma. Ta tloris je odličen za dva, saj jima omogoča odlično prilagodljivost prtljažnika. Pohvalo si zasluži še odlično delujoča bivalna klima, zelo velik hladilnik z ločenim odpiranjem za pijačo, električne sončne celice na strehi za povečanje avtonomije bivanja, ogrevanje tople vode z dizelskim grelnikom in še razmeroma velika nosilnost za prtljago, ki znaša 395 kg. Palec dvigujemo tudi za zunanji tuš s toplo vodo in zunanji plinski priključek za žar. Celoten tloris avtodoma si lahko ogledate v videu na Instagram profilu Motorevije

 

Ključne besede


OpelavtodomDoživetjadoživetjeopel movano

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije