Na elektriko: (Ne)izpolnjene obljube

Avto-moto

Koliko realna poraba in doseg električnih avtomobilov odstopata od uradnih podatkov?


Na naših avtomobilski testih poleg vseh ostalih lastnosti pod drobnogled vzamemo tudi porabo - goriva oziroma energije, če gre za električne avtomobile. Da poraba v večini primerov odstopa od tovarniških obljub, ni nič nenavadnega; doslej na primer še z niti enim električnim avtom nismo dosegli tovarniško obljubljenega dosega. Zakopali smo se v arhiv naših testov in pobliže pogledali, kolikšna so odstopanja. Objavljamo tabelo z odstopanji med realno in obljubljeno porabo ter dosegom električnih avtomobilov, ki smo jih imeli na testu v zadnjih dveh letih.  

Z vsakim testnim avtomobilom za ugotavljanje dejanske porabe goriva oziroma energije odpeljemo približno 180 km dolg testni krog, ki vključuje dobrih 80 kilometrov avtoceste, 80 kilometrov podeželskih cest in 20 kilometrov (bolj ali manj) gostega mestnega ter primestnega prometa. Ker sva testna voznika dva, seveda na rezultat vplivata tudi najina načina oziroma sloga vožnje, ki se med seboj lahko precej razlikujeta. Na testnem krogu se seveda vedno držimo predpisanih omejitev; avtocestni delež kilometrov, če gostota prometa to dopušča, prevozimo z najvišjo dovoljeno hitrostjo 130 km/h.

Podoben pregled odstopanj si nedvomno zasluži tudi "pretok" elektrike od polnilnice do pogonskega akumulatorja. Avtomobili na ustrezno zmogljivih polnilnicah skoraj nikoli ne dosežejo največje navedene moči polnjenja.  

V običajnem prometu nedosegljiv tovarniški doseg

Na elektriko nismo še nikoli dosegli uradno navedenega povprečnega dosega z enim polnjenjem. Še najbližje tovarniškim obljubam smo prišli za volanom nove generacije hyundaija kone in kitajskega MG 4. Pri obeh smo na testu z enim polnjenjem prevozili “le” 55 kilometrov manj, kot obljubljata izdelovalca. Glede na velikost in zmogljivosti je pozitivno presentila tudi Nissanova ariya. Največji odklon od tovarniških podatkov smo zabeležili pri električni toyoti bz4X, karizmatičnemu Volkswagnovemu ID.Buzzu in cestnemu terencu BMW iX3, ki pa smo ga spreskušali v zahtevnih zimskih razmerah, zaradi prometnih razmer pa vozili tudi izjemoma nekaj več po avtocestah. 

Kliknite za povečavo.

Na cesti ni laboratorijskih razmer

Če se sprašujete, zakaj so med tovarniško in realno porabo oziroma dosegom tako očitne razlike, je del odgovora v dejstvu, da uradne meritve potekajo v laboratorijskem okolju po vselej enakem meritvenem protokolu in pri za elektriko primernih temperaturah okolice. V prometnem vsakdanu oziroma na pravi cesti je spremenljivk veliko in vse imajo negativen vpliv na porabo energije in s tem na doseg z enim polnjenjem - večji kot pri klasičnih motorjih z notranjim zgorevanjem. Dva najbolj vplivna dejavnika sta hitrost (in način vožnje) ter vremenske oziroma temperaturne razmere; električni avtomobili, testirani v zimskem času, imajo vsaj 20 do 35 odstotkov večjo porabo od obljubljene. Ta je odvisna tudi od opreme avta: brez toplotne črpalke je poraba energije pozimi še višja. Poraba je višja tudi pri hladnem zagonu oziroma če avtomobil nima možnosti predgretja akumulatorskega sklopa; kar nekaj energije lahko privarčujemo, če je avto do zagona priključen na električno omrežje in če ima možnost ogrevanja kabine pred odhodom.  

Koliko energije električni avtomobili pozimi porabijo za ogrevanje potniške kabine?
Zima in višje avtocestne hitrosti občutno povečajo porabo pri električnih avtomobilih.

Hyundaijev veteran je še vedno najvarčnejši EV avto na našem testu

Najbolj varčen električni avtomobil, ki smo ga doslej imeli na testu, je še vedno Hyundaijev električni ioniq prve generacije. Ta je pred štirimi leti na testu sredi zime z vklopljenim zimskim programom vožnje v povprečju porabil 15,4 kWh elektrike na 100 kilometrov in brez odrekanja na račun udobja ali potovalne hitrosti v povprečju prevozil 249 km z enim polnjenjem. Ob tem velja spomniti, da je ta hyundai s svojimi 1626 kilogrami še vedno med lažjimi električnimi avtomobili z relativno skromnim akumulatorskim sklopom z 38,3 kWh, ki pa ga lahko napolnimo tudi iz običajne električne vtičnice. 

Na podlagi testa v Motoreviji se je za nakup takšnega ioniqa odločil eden izmed naših sodelavcev, ki je ves čas uporabe vestno beležil energetsko statistiko. Po 144.035 prevoženih kilometrih v vseh letnih časih je izračun povprečne porabe elektrike pokazal vrednost 13,6 kWh na 100 km.

Skriti, a resnični podatki o porabi goriva

Vas zanima, kaj vse beleži vaš novi avto?

Novi avtomobili samodejno beležijo porabo goriva - lahko te podatke preberejo tudi uporabniki - ali nekdo tretji? Ste vedeli, da vsi od 1. januarja 2021 na novo homologirani avtomobili beležijo in shranjujejo podatke o porabljenem gorivu oziroma o resnični porabi goriva? Kdo zbira in prebira te podatke? Jih lahko prebiramo tudi lastniki in uporabniki avtomobilov? Priklopili smo se na računalnike sodobnih avtomobilov in pogledali, kako pozorno spremljajo našo vožnjo …
Električna toyota bZ4X AWD style

Supertest: 22 tisoč električnih kilometrov s povprečno porabo 18,2 kWh na 100 kilometrov

Pri našem električnem supertestu, na katerem smo pred tremi leti v letu dni z modelom volkswagen ID.3 prevozili 22 tisoč kilometrov, smo namerili povprečno porabo 18,2 kWh na 100 kilometrov. Na številnih različnih poteh in daljših vožnjah - med njimi sta bila tudi izlet v bavarsko prestolnico in zimski izlet v Dolomite - smo z enim polnjenjem prevozili najmanj 250 in največ 330 kilometrov. Tovarniško obljubljena kombinirana poraba za naš supertestni avto je znašala 15,4 kWh, kar pomeni, da bi z njim s polnim akumulatorskim sklopom morali prevoziti 377 kilometrov.


Pred zimo: AMZS priporočila voznikom za manjšo porabo elektrike 

- Pri ogrevanju električnega avtomobila uporabite tudi sistem za gretje sedežev in volana,
vrata in okna vedno odpirajte le po potrebi in za čim krajši čas, da ne ohlajate kabine,
- če je le mogoče električni avto pozimi parkirajte v garažo,
- električni avto najbolj učinkovito in brez izgub dosega segrejete, ko je še pripet na polnilno postajo,
- uporabljajte vse sisteme za učinkovitejše ogrevanje, tudi funkcijo gretja samo na voznikovem mestu, ko potujete sami, ali pa zadnjih sedežev, ko s seboj vozite otroke. Pri tem ne sklepajte kompromisov glede varnosti: vožnja v debeli zimski jakni ovira gibanje in ne omogoča optimalne zaščite pri delovanju varnostnega pasu.


 

Ključne besede


PorabaElektrikaElektrični avtiNa elektriko

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije