AMZS je že šesto leto zapovrstjo pred začetkom novega šolskega leta v sodelovanju z avto-moto društvi, policijo in partnerji pripravil kampanjo “Še 365 dni”. Osrednji namen tokratne poletne šole mobilnosti je bilo opozoriti najmlajše in najbolj ranljive udeležence v prometu, da morajo na šolskih poteh paziti na sebe in druge ter spoštovati pravila z zavedanjem, da tudi sami lahko preprečijo nesrečo. Precej pozornosti je bilo namenjeno še uporabi zaščitne kolesarske čelade, varnostnega pasu in pomenu varnostnega otroškega sedeža. Otroci so doživeli zaviranje v sili in spoznali, da se pešec zaustavi prej kot avtomobil.
V AMZS centru varne vožnje na Vranskem se sedaj že tradicionalno novo prometno šolsko leto začne, še preden se otroci vrnejo v šolske klopi. Na zanimiv, vsebinsko izredno zanimiv prometni poligon prometno-varnostnega poletnega dne se je spet pripeljal poln avtobus otrok, ki so bili na počitniškem varstvu pri Zvezi prijateljev mladine Moste – Polje. Izkušeni AMZS inštruktorji so zvedavim in poletno razposajenim otrokom znova pripravili cel kup prometnih izzivov.
Proti naletni tarči: bo avto res zaustavil sam?
Med najbolj atraktivnimi je bil prikaz samodejnega zaviranja v sili. Ker AMZS že že nekaj desetletij vzgaja voznike, so se tokrat tudi najmlajši, ki bodo že čez dobro desetletje tudi sami postali vozniki in vozili v sodelovanju z umetno inteligenco, lahko prepričali, kako avto že danes zmore učinkovito pomagati vozniku pri preprečevanju prometne nesreče. Varno pripeti v otroške varnostne sedeže so s kančkom negotovosti in malce strahu prvič iz potniške kabine opazovali, kaj se zgodi, če voznik spregleda oviro na cesti. Kakšen mali potnik je celo zamižal, ko se je avto približeval naletni tarči, po uspešnem posredovanju sistema proti naletu pa je bilo veliko iskrenih nasmehov olajšanja in osupljivih pogledov, ko so zapuščali pametnega hyundaija. Erik Logar, vodja področja Varna mobilnost pri AMZS, je pojasnil, da je tak prikaz potencialno zelo nevarne vozniške napake in predvsem njene rešitve za otroke zelo pomemben iz več vidikov: “Otroci so se lahko v praktičnem prikazu prepričali, kako pomembna je uporaba varnostnega pasu in varnostnega otroškega sedeža že zgolj pri zaviranju, ki prepreči nesrečo. Ob tem so videli, zakaj mora voznik biti na cesti vselej zbran in predvsem uvideli, da avtomobil rabi določen čas in razdaljo, da se zaustavi. Gre za pomembno spoznanje razlike med vozilom in pešcem. Otroci so prišli do pomembnega spoznanja, da se sami kot pešci lahko ustavijo hipoma v vsega dveh korakih, še tako pameten avto pa tega ne zmore narediti tako učinkovito kot oni. Otroci so videli, da je najboljši asistenčni sistem še vedno predvsem naše zavedanje in čutila, ki nam jih je dala narava. Zato je prav, da se najprej naučimo lastne previdnosti, ki pa ji lahko potem učinkovito pomaga tudi zaščitna oprema oziroma sodobna tehnologija v obliki asistenčnih sistemov.”
Čelada na glavo zaradi svoje varnosti in ne zaradi pravil
Erik Logar pravi, da so vsebine tokratnih delavnic zlasti na tehničnem poligonu poudarjale pomen uporabe zaščitne opreme oziroma čelade kot najpomembnejše osnove. Čeprav so otroci že zelo zgodaj v vrtcu in velikokrat tudi doma deležni prometnih vsebin, Logar pravi, da je poligon tisti, kjer otrok dejansko na najbolj očiten in razumljiv način spozna, zakaj si mora nadeti čelado: “Ključna pravila in varnostni napotki res že precej zgodaj pridejo v otroško podzavest, zato vedo, kaj vse morajo na cesti upoštevati in uporabljati. Super je, da vsi vedo, zakaj in kje morajo uporabljati čelado. Naloga staršev, skrbnikov, učiteljev in vseh, ki se ukvarjamo s prometno varnostjo, je tudi, da spremljamo, če čelado tudi uporabljajo. Primer iz preteklosti veliko pove o zavedanju pomena varnosti. Ko je bila namreč pred časom kolesarska čelada obvezna le do 12. leta starosti, je marsikateri otrok komaj čakal, da bo dopolnil predpisano starost, da mu ne bo treba nositi čelade. To smo tokrat želeli spremeniti, zato so otroci lahko postali tudi motoristi na manjših električnih trial motocikilih, kjer je poleg čelade treba nositi tudi zaščito za hrbet in okončine.”
Pazi nase in na druge!
Ključno sporočilo poletne šole mobilnosti je bilo po Logarjevih besedah, da se moramo vsi skupaj od malih nog naprej zavedati svoje odgovornosti v prometu. Erik Logar poudarja, da je ob vsej razigranosti oziroma neobremenjenosti s svetom in pravili zelo pomembno, da s pravim pristopom v otroku zbudimo zavedanje ter razmislek o tem, kako lahko tudi on naredi ceste varnejše: “Nisem prepričan, da otroci že imajo strahospoštovanje do ceste in avtomobilov. Čeprav dobijo veliko informacij, se še ne zavedajo nekaterih nevarnosti povezanih s prometom oziroma cesto. Čisto zares si še ne predstavljajo, kako resne posledice lahko prinese nesreča, kaj dejansko pomeni izgubiti življenje ali postati invalid. Tega se ne zavedajo, zato je naloga odraslih, da jih podučimo, da huda poškodba lahko pomeni tudi konec vsega. Otroci so skozi naše vsebine in vaje uvideli, da morajo biti v prometu in življenju tudi sami previdni ter nikakor ne smejo pričakovati, da bo vedno nekdo drug pazil na njih. Otrok se mora zavedati, da tisti hip, ko stopi na skiro ali sede na kolo, s svojim početjem neposredno vpliva na svojo varnost.”
Promet smo ljudje, vsak dan in vseh 365 dni v letu
Erik Logar je ob koncu našega pogovora znova izpostavil pomembno dejstvo, da morajo biti šolske poti varne vse leto, ne le v prvih dneh septembra: “Naša poletna šola mobilnosti naj velja kot uvod v zavedanje pomena varnega prometa, ki mora trajati vseh 365 dni v letu. Tega ne počnemo le zaradi prvega šolskega dne ali tedna oziroma dveh po prvem septembru. Zelo pomembno je, da se v prometu skozi celo leto obnašamo odgovorno. Na cesti se moramo sami obnašati tako, kot si želimo, da bi se drugi obnašali do nas. Prepričan sem, da si nihče od nas ne želi, da bi bil povožen. Torej vozimo tako, da tudi sami ne bomo nikogar spregledali, izsilili ali celo povozili.”
“Policist ni nek “bavbav", ampak …
… tisti mož , ki skrbi za spoštovanje pravil na cesti,” vsakoletno prisotnost oziroma vlogo prometnih policistov na otroških delavnicah pojasnjuje vodja področja Varna mobilnost pri AMZS Erik Logar in dodaja, da morajo otroci pristnost policistov na cestah razumeti pravilno, ne pa skozi prizmo strahu: “Policiste morajo spoštovati, ne pa se jih bati. Zato je vsako leto z nami tudi policist, ki otrokom razloži, kaj je njihova naloga in zakaj je tako pomembno, da na cesti spoštujemo pravila in drug drugega.” Pa se besede policista zaradi njegove opreme oziroma uniforme bolj vtisnejo v spomin? “Zagotovo ima nastop policista pomembno vlogo, saj otroci v uniformi prepoznajo tudi določeno avtoriteto, kar je seveda prav. Prav pa je tudi, da v njem spoznajo človeka, ki nam na cesti pomaga biti boljši in varnejši udeleženec v prometu. Ne želimo, da otroci na policiste gledajo zgolj kot na osebo, ki te kaznuje,” pojasnjuje Logar.
AMZS bo skupaj s šolami odšteval dni do začetka šole
Tudi letos bo sporočilo preventivne kampanje AMZS razširil po različnih slovenskih krajih. Pri tem bodo sodelovala tudi številna avto-moto društva in klubi. Kampanja “Še 365 dni” z odštevanjem dni do začetka šole voznike in druge udeležence po vsej državi opozarja, da se s koncem počitnic otroci vračajo na šolske poti in so na njih celo šolsko leto.
Urnik preventivnih dogodkov “Še 365 dni”
Datum | Ura | Lokacija | Društvo |
27. 8. 2021 | 8.30 | Šempeter pri Gorici | GAS Vrtejba |
27. 8. 2021 | 10.00 | Piran | AMD Piran |
27. 8. 2021 | 11.30 | Koper | AMTK Koper |
28. 8. 2021 | 8.30 | Puconci | AMD Štefan Kovač |
28. 8. 2021 | 10.00 | Markovci | AMD Markovci |
30. 8. 2021 | 8.30 | Dravograd | AMD Dravograd |
30. 8. 2021 | 9.30 | Ravne na Koroškem | AMD Rane na Koroškem |
30. 8. 2021 | 12.30 | Izlake | AMD Izlake |
31. 8. 2021 | 9.00 | Slovenska Bistrica | AMD Slovenska Bistrica |
31. 8. 2021 | 11.00 | Maribor | AMD MTT Maribor |
31. 8. 2021 | 12.30 | Slivnica | AMD Orehova vas |
1. 9. 2021 | 7.30 | Žiri | AMD Žiri |
1. 9. 2021 | 10.00 | Kranj | AMD Kranj |