Reportaža: Tečaj varne vožnje Senior v AMZS Centru varne vožnje Vransko

Promet

“Cesto si delimo vsi, previdni in tisti, ki radi tvegajo”


Osebni avto je v Sloveniji za večino še vedno edino učinkovito prevozno sredstvo za vsakodnevne opravke. To seveda velja tudi za starejše prebivalce Slovenije, ki morajo s podaljševanjem življenjske dobe podaljševati tudi osebno mobilnost. Ker se z leti slabšajo naše fizične, kognitivne in vozniške sposobnosti, je ključnega pomena, da starejši te sposobnosti vzdržujejo oziroma krepijo. Najučinkovitejši način za to je trening; več kot vozimo in treniramo, boljši vozniki smo. Na vroč avgustovski dan smo se zato pridružili skupini starejših voznikov, ki so se udeležili tečaja varne vožnje za starejše voznike Senior v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem in jih povprašali po njihovih izkušnjah.
 
Po podatkih Javne agencije RS za varnost prometa je bilo konec leta 2023 v Sloveniji 29 odstotkov vseh imetnikov vozniških dovoljenj starejših od 61 let. Od tega jih je bilo kar 880 v starostni skupini nad 90 let. Glede na projekcije Združenih narodov se Slovenija uvršča med deset držav z najstarejšimi prebivalstvom na svetu in že danes je pri nas vsak peti prebivalec starejši od 65 let. Če se bo takšna dinamika nadaljevala, bo delež starejših od 65 let leta 2030 predstavljal 25 odstotkov prebivalstva, do leta 2050 pa bo vsak tretji prebivalec Slovenije starejši od 65 let. Ti demografski trendi z vidika mobilnosti sami po sebi ne bi bili zaskrbljujoči, če osebna mobilnost državljank in državljanov ne bi v tako veliki meri slonela na osebnem avtomobilu. Ta je za veliko večino, tudi za starejše, še vedno edino učinkovito prevozno sredstvo za vsakodnevne opravke, kot so obisk trgovine, zdravnika in lekarne, pa tudi za obiskovanje družine in prijateljev – kakovostni medosebni odnosi pa vemo, da imajo, ne glede na starostno obdobje, zelo pomemben vpliv na naše zdravje in občutek izpolnjenega življenja. Zato je izjemnega pomena, da se s podaljševanjem življenjske dobe podaljšujejo tudi možnosti varne in učinkovite osebne mobilnosti. Pri tem bo imel v Sloveniji vsaj še nekaj let, še verjetneje pa desetletij, eno glavnih vlog osebni avtomobil, skupaj s svojim voznikom.

Proti staranju s treningom

Naše počutje in življenjska energija sicer nista odvisna le od let, temveč od številnih dejavnikov, med drugim tudi od tega, kako skrbimo za svojo psihofizično zdravje in kondicijo, a biologije, kljub znanstvenemu napredku, vendarle (še) ne moremo pretentati. Z leti se slabšajo naše fizične in kognitivne sposobnosti, pa naj si to priznamo ali ne, s tem pa tudi naše vozniške sposobnosti.

Po podatkih Javne agencije RS za varnost prometa je bilo konec leta 2023 v Sloveniji 29 odstotkov vseh imetnikov vozniških dovoljenj starejših od 61 let. Od tega jih je bilo kar 880 v starostni skupini nad 90 let.

Foto: Osebni preizkus sposobnosti

Kot ugotavljajo strokovnjaki in tudi udeleženci tečaja varne vožnje Senior v AMZS centru varne vožnje na Vranskem, ki smo se jim pridružili na vroč poletni avgustovski dan, je pri vožnji podobno kot pri drugih dejavnostih in opravilih – več kot vozimo in treniramo, boljši vozniki smo.
Misel iz naslova članka je prišla iz ust Štefana Žune, s 86 leti najstarejšega med tečajniki, ki je s temi besedami opisal dve skupini voznikov in na podlagi lastnih izkušenj potrdil stereotip, da predvsem mladi vozijo bolj tvegano, starejši pa slabšanje telesnih in kognitivnih sposobnosti kompenzirajo z bolj previdno vožnjo. A cesto si delimo vsi, zato bodimo strpni drug do drugega in si pomagajmo, da bomo do cilja vsi prišli varno. Tudi pri pravici do vožnje in osebne mobilnosti namreč velja, da se pravica nekoga konča tam, kjer se začne kršitev pravic drugega. Štefan Žuna, ki še vedno vsak dan vozi, se je na tečaj prijavil, ker ima pomisleke, če po 60 letih vozniške kariere, v kateri ni nikoli povzročil prometne nesreče, podaljšati vozniško dovoljenje ali ne. Tečaj je bil zanj torej neke vrste osebni preizkus zmožnosti in sposobnosti za vožnjo, hkrati pa priložnost za razmislek, kaj lahko pri svoji vožnji izboljša. Pri tem je bil zlasti pozoren na pravilno ravnanje v krožnih križiščih. V smehu je povedal, da se je že večkrat spraševal, kaj ga v krožiščih lomi, da nekateri za njim trobijo. A po tem, kar je udeležence tečaja o tej prvini vožnje podučil inštruktor, ugotavlja, da ga drugi najbrž bolj lomijo kot on. Hupanje v krožnih križiščih pa ni edina nestrpnost oziroma objestnost, s katero se med vožnjo srečuje. "Včeraj sem se peljal domov s Krka. Po prehitevalnem pasu sem vozil 130 km/h. Pa me je eden prehitel po desni strani."

Video: Koristen trening

 
Z dolgoletnim vozniškim stažem brez prometne nesreče se lahko pohvali tudi osemdesetletni Jože Jelen, ki vozi že 58 let. Ponosno nam je povedal, da je bil do nedavnega tudi še motorist, sedaj pa zaradi bolezni že dve leti vozi "zgolj" avtomobil, s katerim prevozi okoli deset tisoč kilometrov na leto. K udeležbi na tečaju sta ga spodbudila hči in zet, ki sta mu trening varne vožnje podarila za darilo po podaljšanju vozniškega dovoljenja, ko je dopolnil 80 let. Ocenjuje, da mu bo od izkušenj, pridobljenih na tečaju, najbolj koristil trening izogibanja oviram in zaviranje v ovinku na spolzkem terenu:

Kar sem danes doživel na Vranskem, je znanstveno in praktično podprto, zato bi tečaj priporočil vsakomur in prepričan sem, da bi potem marsikdo opustil svoje trditve. Še zlasti bi tečaj priporočil starejšim voznikom, ki obnavljajo vozniško dovoljenje. Na cesti se ti lahko zgodi kočljiva situacija, v kateri te zgrabi panika, in človek nehote naredi norost. Po tečaju pa ti zagotovo vsaj malo ostane v spominu, kako v taki situaciji reagirati.

Skrb za lastno varnost

Navdušen nad izkušnjo je bil tudi 74-letni Mićo Vuković, ki ima vozniško dovoljenje že 54 let, poleg avtomobila, s katerim letno prevozi deset tisoč kilometrov, pa se po Ljubljani vozi s skuterjem, s čimer k letni vsoti kilometrov doda še pet tisočakov. Na tečaj, ki ga je ocenil s samimi presežniki, se je prijavil predvsem v skrbi za lastno varnost ter varnost svojih sopotnikov in drugih udeležencev v prometu.

Poskusiti to, kar omogoča poligon na Vranskem, je čudovito. Soočiš se s situacijami, s katerimi se vsakodnevno ne srečaš na cesti. Zato bi tečaj res priporočil vsakomur.


 
Program tečaja varne vožnje Senior

Tečaj varne vožnje Senior je namenjen starejšim voznikom. Omogoča nadgrajevanje bogatih vozniških izkušenj z novimi znanji:

-  osvežitev znanja: predstavitev bistvenih elementov, ki vplivajo na varno vožnjo;
-  vožnja v krožiščih: predstavitev pravilnega uvoza in izvoza iz krožišča, menjava voznega pasu in nova prometna signalizacija;
-  vožnja po avtocesti: predstavitev pravilnega uvoza in izvoza z avtoceste in druge posebnosti na avtocesti;
-  reakcijski čas in varnostna razdalja: vpliv motečih dejavnikov med vožnjo na pozornost, sposobnost odziva in reagiranja v kritičnih situacijah;
-  trening zaviranja in umikanja oviram: obnašanje vozila na drseči in mokri podlagi, ko nas na vozišču preseneti ovira.

Tečaj traja pet ur. Redna cena tečaja, vključno s kosilom, je 75 evrov. Člani AMZS (Osnovno članstvo) imajo 20 odstotkov popusta (zanje tečaj stane 60 evrov), člani Plus in Premium pa imajo 30 odstotkov popusta (zanje tečaj stane 52,50 evra).

Na tečaj se lahko prijavite na spletnem naslovu: amzs.si/cvv/senior. Za več informacij pokličite na 080 26 36 ali ppošljite sporočilo na elektronski naslov cvv@amzs.si.


 

Še niste član?

Včlanite se in si zagotovite poti brez skrbi ter druge prednosti AMZS članstva.

Klik do članstva

Ključne besede


tečaj varne vožnjeseniorjistarejši voznikiAMZS Center varne vožnje na Vranskem