Konzorcij Euro NCAP že več kot dve desetletji preverja, kakšno varnost zagotavljajo avtomobili. Pri tem Euro NCAP stopa v korak z razvojem avtomobilov in zato današnje ocenjevanje varnosti, ki jo zagotavljajo avtomobili, ni enako kot je bilo na začetku pred več kot 20 leti. Seveda je še vedno temeljna ocena, kakšno varnostno zaščito avtomobili zagotavljajo uporabnikom, torej vozniku in potnikom, ob tem pa Euro NCAP preverja še različne druge elemente, ki prav tako vplivajo na varnost tako voznika in potnikov v avtomobilu kot tudi drugih udeležencev v prometu.
Euro NCAP svoje ocenjevanje prilagodi vsake dve leti. Tako je bila tudi za letošnje leto predvidena posodobitev ocenjevanja, ki pa so jo morali zaradi vpliva koronavirusa zamakniti, tako da naj bi prve ocene po novem testnem protokolu dobili šele v drugi polovici letošnjega leta. Kakšne spremembe pa prinaša nov način ocenjevanja v letu 2020?
Prišlo bo do nekaterih sprememb pri ocenjevanju varnostne zaščite voznika in potnikov, v oceni bo upoštevano tudi reševanje voznika in potnikov iz vozila po nesreči, razširjeno pa bo ocenjevanje aktivnih varnostnih pripomočkov in naprav za zagotavljanje večje aktivne varnosti.
Trk v premikajočo se oviro
Ocenjevanje zaščite voznika in potnikov ne bo več potekalo s trkom avtomobila v stoječo oviro, ki se deformira - kot je veljalo doslej vse od začetka ocenjevanja -, temveč bo trk premikajočega avtomobila potekal v oviro, ki se prav tako premika. Na ta način bodo rezultati trka še bolj približani resničnosti prometnih nesreč, predvsem pa bo nova premikajoča ovira omogočila preverjanje, kakšne poškodbe povzroči prednji del avtomobila (predvsem vzdolžni in prečni nosilci) pri drugih udeležencih v trku. To vpliva na tako imenovano kompatibilnost avtomobilov v prometnih nesrečah, o čemer smo v Motoreviji že velikokrat pisali. Za ocenjevanje zaščite voznika in potnikov bo Euro NCAP poslej uporabljal tako imenovano THOR preskusno lutko srednje velikega moškega, ki velja za najbolj napredno lutko, ki zelo nazorno in natančno simulira poškodbe, ki nastanejo ob trku. Nekaj sprememb bo tudi pri ocenjevanju zaščite voznika in sovoznika pri bočnem trku, kjer bodo uporabili nekoliko drugačne meritve, preverjali pa bodi tudi morebiten vpliv voznika na varnost (zaščito) sovoznika ob bočnem trku, saj se v nekaterih primerih lahko zgodi, da voznik ob trku lahko poškoduje sovoznika, seveda pa velja tudi obratno.
Strožje ocenjevanje asistenčnih sistemov
Pri ocenjevanju aktivnih varnostnih pripomočkov in naprav je posodobljeno ocenjevanje delovanje naprav za samodejno zaviranje v sili. To ocenjevanje sicer Euro NCAP izvaja že od leta 2014 po različnih scenarijih: avto se približuje stoječemu drugemu avtu ali počasneje vozečemu drugemu avtu ali pa zavirajočemu drugemu avtu. Sedaj bodo tem ocenjevanjem dodali še situacije, ko drug avto pripelje z boka in ugotavljali, kako učinkovito deluje sistem za samodejno zaviranje v sili v takšnih primerih.
Pod drobnogledom tudi eCall
Pri reševanju voznika in potnikov iz v prometni nesreči udeleženega avtomobila bo Euro NCAP preverjal možnosti za učinkovito reševanje, delovanje - odklepanje električnih ključavnic na vratih, prav tako pa bo preverjal delovanje eCall sistema. Euro NCAP je pripravil tudi posebno aplikacijo s podatki za lažje reševanje - tako imenovane reševalne karte - za vse modele avtomobilov, pri čemer podatke dobiva od izdelovalcev avtomobilov. Več o tej aplikaciji v posebnem zapisu.
Neprimerljivo s preteklimi ocenami
Vse te spremembe bodo vplivale na končno Euro NCAP oceno varnosti določenega avtomobila. To pa seveda tudi pomeni, da te ocene, izračunane po novi metodologiji, ne bodo neposredno primerljive z ocenami iz prejšnjih let. Povsem jasno pa je, da bo avto, ki bo tudi po novem protokolu zagotavljal odlično pasivno varnostno zaščito voznika in potnikov, omogočal učinkovito reševanje voznika in potnikov iz v nesreči poškodovanega avtomobila in ki bo opremljen s sodobnimi napravami za zagotavljanje večje aktivne varnosti, še naprej dobil vseh pet zvezdic in s tem priporočilo, da je avto vreden nakupa. Od vsakega kupca pa bo seveda odvisno, kako bo to priporočilo upošteval, saj je znano, da je za večjo varnost treba dodatno seči v denarnico. |
Aplikacija namesto reševalne karte Aplikacija Euro Rescue
Če pride do prometne nesreče, je ob elementih in napravah za zagotavljanje večje pasivne varnosti ob vkleščenosti voznika in/ali sopotnikov v zmečkanem avtomobilu zelo pomembno tudi hitro reševanje. Gasilci svoje delo lahko opravijo hitreje in učinkoviteje, če natančno vedo, kje v avtomobilu so vgrajene razne elektronske naprave (varnostni mehovi, zategovalniki varnostnih pasov,…), akumulator(ji) in visokonapetostni kabli električne napeljave. O tem smo v preteklosti v Motoreviji že kar nekajkrat pisali v zapisih o reševalni karti, ki jo izdelovalec avtomobila pripravi za vsak model avtomobila. AMZS je svojim članom tudi zagotavljal reševalno karto za njihov avtomobil, ki so jo zataknili za senčnik, gasilci pa so ob prihodu na mesto nesreče iz nje dobili podatke o mestih vgrajenih naprav, ki lahko vplivajo na reševanje.
V dobi digitalizacije je odzvonilo tudi papirnatim reševalnim kartam, saj jih je nadomestila elektronska različica v obliki aplikacije za pametne telefone. Aplikacija se imenuje Euro Rescue in je brezplačno na voljo tako za telefone z iOS kot android informacijskim sistemom. Uporabnik aplikacijo lahko uporablja tudi brez povezave z internetom, tako da je uporabna tudi na mestih, kjer ni mobilnega telefonskega omrežja. Poleg reševalnih kart aplikacija vsebuje tudi navodila za reševanje iz določenega modela avtomobila.
Aplikacijo Euro Rescue sta skupaj pripravila konzorcij Euro NCAP, ki se ukvarja z varnostjo avtomobilov, in mednarodna gasilska ter reševalna zveza CTIF. Podatke za aplikacijo so posredovali izdelovalci avtomobilov, Euro NCAP pa od letos naprej preverja vse zbrane podatke in zagotavlja, da so v skladu z ISO standardi. Verodostojni podatki so še zlasti pomembni za sodobne avtomobile z vsemi vrstami hibridnega pogona, pa seveda tudi za električne avtomobile in avtomobile, ki jih poganja utekočinjeni naftni ali zemeljski plin.