Prometne nesreče, v katerih so udeleženi avtodomi, so sicer precej redke, a posledice takšnih nesreč so lahko hude. Raziskave nemškega združenja zavarovalnic so pokazale, da v nesrečah z avtodomi pogosto kratko potegnejo drugi udeleženci nesreče, v avtodomu pa največjo nevarnost predstavljajo nezavarovani predmeti, ki ob trku lahko poškodujejo potnike v avtodomu. Avtodomi so tudi pogosto preobremenjeni oziroma preobteženi in zato slabše vodljivi, predvsem pa prevelika masa pomeni daljšo zavorno pot.
Projekt raziskovalne skupine nemškega združenja zavarovalnic (UDV) je pod drobnogled vzel vozne lastnosti avtodoma pri polni obteženosti, z avtodomom pa so opravili tudi preskusni trk, pri katerem se je s počitniško opremo naložen avtodom s hitrostjo 70 km/h zaletel v stoječ avto.
Ob takšnem pogostem in predvsem na avtocestah realnem scenariju prometne nesreče mora voznik avtodoma hitro reagirati in zavirati s polno močjo. Če je avtodom preobtežen, to lahko precej podaljša zavorno pot. Preskusi so pokazali, da polno obtežen avtodom za popolno zaustavitev od hitrosti 100 km/h rabi od 50 do 60 metrov, kar je lahko tudi za tretjino več, kot za zaustavitev rabi osebni avto. Nenaden dogodek na cesti, pred katerim se osebni avto lahko ustavi, za avtodom s predolgo zavorno potjo lahko pomeni tudi trk oziroma nalet. Zavorno pot lahko pri tem skrajšajo le manjša obteženost, močnejše zavore in učinkovitejši varnostni pripomočki.
Nalet: v nevarnosti tudi drugi udeleženci v prometu
Nemški raziskovalci so zato opravili preskusni trk z naletom v stoječ avto pri hitrosti 70 km/h; avtodom je bil pri tem obtežen do zgornje dovoljene meje, v njem pa je bilo tudi veliko prtljage in opreme. Rezultati trka so pokazali, da so ob takšnem scenariju najbolj ogroženi potniki v stoječem avtu, v katerega se zaleti avtodom. Ob preskusnem trku se je ta namreč zaril v zadnji del avtomobila pred seboj, ga potisnil naprej za več kot 20 metrov, pri tem pa povsem zmečkal zadnji del avtomobila do zadnjih koles. Potniki na zadnji sedežih v avtu verjetno ne bi preživeli takšnega trka, s hudimi poškodbami pa bi jo odnesel tudi voznik, saj je nalet povsem zlomil naslonjalo voznikovega sedeža.
Lutki voznika in sovoznika v avtodomu sta nalet prenesli sorazmerno dobro, saj sta bili pravilno pripeti z varnostnim pasom, potniška kabina pa se je ob trku le malo deformirala. A precej slabše bi jo odnesli morebitni potniki zadaj, še zlasti, če ne bi bili pripeti na sedeže zadnje klopi. To dokazuje tudi potek trka z lutko psa, ki je bila nepripeta v zadnjem delu avtodoma. Lutka psa je namreč poletela prek celotne notranjosti avtodoma in ob resničnem trku bi prav pes lahko močno poškodoval potnika spredaj.
Enako velja za prtljago oziroma opremo, ki med vožnjo ni pravilno zavarovana oziroma zaščitena. Zaboji s pijačo, športna oprema, škatle in vse ostalo, kar je v avtodomu le položeno na tla ali kam drugam, ob takšnem trku postane smrtonosen izstrelek, ki pred seboj lahko polomi večino ovir, tudi sedež voznika oziroma sopotnika. Pritrdilni pasovi oziroma trakovi in pravilna razporeditev prtljage oziroma opreme lahko preprečijo marsikatero poškodbo ob trku.
So otroci v otroških sedežih v avtodomu res varni?
Trenutno je na trgu avtodomov še vedno razmeroma malo izdelovalcev, ki v sedežnem kotu jedilnice, kjer potujejo potniki, ob varnostnih pasovih ponuja tudi homologirana in testirana sidrišča isofix za vpetje otroških varnostnih sedežev. Sedežni kot jedilnice oziroma dnevna soba bivalnika, ki je v tloris nadgradnje umeščena med kuhinjski blok in vozniško kabino, namreč ne ponuja klasičnih avtomobilskih sedežev z vsemi varnostnimi elementi. Tam sta običajno samo dva varnostna pasova, nameščena v konstrukcijo klopi, ki jo pokriva premično oblazinjenje – takšna klop se v nočni postavitvi običajno prelevi v pomožno ležišče. Brez sidrišč isofix je vpetje otroškega sedeža na takšnih klopeh precej manj stabilno kot na avtomobilskih sedežih z nepomičnim oblazinjenjem in prilagojeno obliko ter zasnovo sedeža. Ob močnem zaviranju ali naletu lahko zaradi večjega pomika sedežev pride do tveganj za poškodbe. Pomembno je tudi, da pomične mize v sedežni skupini pred prevozom mlajših oziroma manjših potnikov voznik položi v “spalni položaj” oziroma zloži na tla, da pri močnem zaviranju ne pride do poškodbe prsnega koša ali kolen. Slovenski izdelovalec počitniških vozil Adrii Mobil iz Novega mesta je med prvimi izdelovalci počitniških vozil, ki že ponuja ustrezno testirano, v klop integrirano jekleno konstrukcijo z vgrajenimi isofix sidrišči.
Raziskava AMZS o potovalnih navadah družin je razkrila zaskrbljujoče dejstvo, da več kot desetina staršev otroku med daljšo vožnjo dovoli, da zapusti otroški sedež. V avtodomu je zaradi več prostora in podobnosti s tlorisom stanovanja ali hiše ta skušnjava še večja. Ne pozabite, da je že na videz nedolžen sprehod do zadnjega dela avtodoma ob močnem zaviranju za otroka oziroma potnika, ki ni pripet, lahko smrtno nevaren. Pri tem sploh ni treba, da pride do naleta z večjo hitrostjo – za nevarne poškodbe je dovolj že eno samo nenadno zaviranje. To opozorilo velja tudi v zastojih oziroma ob majhnih hitrostih, ki jih potniki pogosto izkoristijo za pripravo prigrizkov, kave ali kakšen drug opravek – kozico z vročo vodo lahko prevrne že dokaj nežno zaviranje …
Uporabnike avtodomov velja opomniti tudi, da ima veliko avtodomov zaradi prilagodljivega tlorisa – pomožnih ležišč v sedežnem kotu, postelj v mansardi ali postelj pod stropom vozniške kabine – več ležišč, kot je homologiranih sedežev za potnike. Varna vožnja pomeni, da mora imeti vsak potnik svoj varnostni pas in sedež; formula “štirje na sedeže in dva na posteljo” torej ne drži ne z varnostnega ne z zakonskega vidika. Če imate s seboj hišnega ljubljenčka, ga pripnite na poseben varnostni pas, še bolje pa je, da je med vožnjo v namenski kletki, ki mora biti seveda ustrezno zavarovana in pritrjena v notranjost avtodoma.
Šteje vsak kilogram
Ne pozabite, da lahko veliki, več kot 6,5 metra dolgi pol- ali polnointegrirani avtodomi že z lastno maso (vključujoč gorivo) krepko presežejo 3 tone. S prtljago, zalogo hrane in denimo športno opremo pa nemalokrat presežejo tudi 3,5 tone in s tem zakonsko dovoljene okvire vozniške kategorije B. Manevrski prostor pri kilogramih boste pridobili, če bo rezervoar za čisto vodo ostal prazen in ga boste napolnili šele v kampu, kjer boste prenočevali.
V tujini, zlasti v Švici, je kontrolno tehtanje avtodomov razmeroma pogost ukrep za zagotavljanje varnejšega prometa in pri švicarskih policistih ni izgovorov.
Previdno tudi pri vleki lahkih priklopnikov; ti potovalno kompozicijo občutno podaljšajo, hkrati pa zaradi bivalne nadgradnje voznik nima takega pregleda nad prikolico kot v osebnem avtu. Ne pozabite, da lahko z večino avtodomov vlečemo 750-kilogramski priklopnik brez lastnih zavor. To dodatno maso mora zavirati avtodom, kar še podaljša zavorno pot.
Maso, širino in višino je treba upoštevati tudi pri izbiri poti, saj vozniki z velikim avtodomom na ozki gorski cesti lahko hitro zaidejo v težave, ki povzročijo poškodbe, pa tudi stres in stroške, ki znajo pokvariti dopust. Zlasti pri najemu avtodoma ne pretiravajte z metri in številom postelj na kolesih.
Vaja za varno pot: tečaji varne vožnje z avtodomi v AMZS centru varne vožnje na Vranskem
Vožnja avtodoma se precej razlikuje od vožnje običajnega osebnega vozila; avtodom je težji, daljši in tudi višji od osebnega avta, pogled za vozilo pa je možen le prek vzvratnih ogledal.
V AMZS centru varne vožnje na Vranskem voznikom avtodomov ponujajo temeljit celodneven tečaj varne vožnje, kjer izkušeni inštruktorji tečajnike naučijo prepoznavati nevarne situacije in učijo pravilne tehnike izogibanja oviram. Na različnih površinah se udeleženci naučijo učinkovito zavirati, pod skrbnim nadzorom inštruktorjev pa ugotavljajo, kako na zavorno pot vplivajo masa in različne pnevmatike na kolesih. Tečajniki z inštruktorjem spoznavajo tudi težave, ki jih prinaša preobremenjenost, naučijo pa se tudi pravilno naložiti in zavarovati prtljago oziroma opremo.
Udeleženci tečaja se programa varne vožnje udeležijo z lastnim avtodomom, program pa je sestavljen iz teoretičnega in praktičnega dela. V prvem tečajniki spoznajo osnove dinamike in fizikalne zakonitosti pri vožnji avtodoma, pravilno ureditev vozniškega delovnega prostora, tehniko zaviranja v normalnih razmerah in v nevarnosti, tehniko vožnje skozi ovinek, tehniko izogibanja oviram in tehniko varčnega načina vožnje, spoznajo pa tudi pasivno in aktivno varnostno opremo v avtodomu.
V praktičnem delu tečaja inštruktorji najprej pokažejo pravilno nastavitev voznikovega sedeža in volana ter pravilno držo rok, nato pa tečajniki na različnih površinah poligona vadijo zaviranje v sili, zaviranje in hkratno izogibanje oviram, zaviranje na različnih podlagah, pravilno izpeljavo ovinkov in pravilne reakcije ob zanašanju avtodoma, vadijo pa tudi varčen način vožnje s spremljanjem delovanja motorja prek merilnika motornih vrtljajev ter uporabo sodobnih varnostnih in voznih pripomočkov.
Cena enodnevnega tečaja je 180 evrov, člani AMZS z osnovnim članstvom zanj plačajo 144 evrov, člani AMZS s članstvom “plus” ali “premium” pa 126 evrov.
Več o tečaju varne vožnje za voznike avtodomov v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem