Kot smo v Motoreviji na podlagi lastnih izkušenj zapisali že večkrat, lastništvo oziroma uporaba električnega avtomobila ni smiselna, če ga ne moremo redno polniti doma - ali vsaj v službi, kar pa bo tema enega od prihodnjih člankov. Vsi seveda nimamo te možnosti, a tudi tisti, ki jo imajo, se vsaj na začetku svoje električne mobilnostne poti znajdejo pred vprašanjem, kako si doma urediti polnjenje svojega avtomobila. Vsaj na prvi pogled je odgovor enostaven, saj je ponudba domačih oziroma hišnih polnilnic na trgu bogata in pestra, a za brezskrbno in učinkovito uporabo morajo tisti, ki se šele spogledujejo z električno mobilnostjo, vendarle vedeti nekaj stvari in zakonitosti.
Verjetno se spomnite še iz osnovne šole, da obstaja enosmerni tok (DC - direct current), ki se shranjuje v baterijah telefona in izmenični tok (AC – alternating current), ki je na voljo iz domače vtičnice. Ker je okoli nas praviloma na voljo le izmenični tok, imajo avti vgrajen pretvornik, ki pretvarja izmenični tok v enosmernega. Starejši električni avti imajo običajno vgrajene enofazne polnilce moči 3,6 do 7,6 kW, novejša pa trofazne moči 11 kW, nekateri celo do 22 kW.
Če bi želeli avto napolniti hitreje, potrebujemo večjo moč polnjenja, in polnilci oziroma pretvorniki v avtu bi postali preveliki in predragi. Zato se lahko večino avtov polni tudi z enosmernim tokom preko hitre (DC) polnilnice. Moderne hitre polnilnice za električna vozila dosegajo moči tudi do 350 kW.
Na splošno lahko rečemo, da se AC polnilnice uporabljajo za počasno polnjenje, hitre DC polnilnice pa so namenjene za hitro polnjenje, ko smo na poti. Akumulatorski sklop električnega avta je, podobno kot mobilni telefon, smiselno polniti preko noči, da nas zjutraj čaka vedno dovolj napolnjen, da lahko začnemo dan.
Način priklopa vozila na omrežje
V Evropski uniji je predpisano, da morajo vsa nova vozila na trgu podpirati priključek TYPE 2 za AC polnjenje in CCS2 za hitro DC polnjenje, kar pa še ne pomeni, da na trgu ni avtov (predvsem starejših pred letom 2020), ki podpirajo še standard TYPE 1 ter CHAdeMO. Pred nakupom avta ali polnilnice prvo preverite, kakšen priključek ima vaš avto.
Električni avto seveda lahko polnite tudi prek hišne oziroma “šuko” vtičnice, ki omogoča enofazno polnjenje z močjo do 2,3 kW oziroma tokom do 10 A. Za tako polnjenje potrebujete “pomožni polnilni kabel”, ki ima na eni strani vtikač za hišno vtičnico, na drugi strani pa TYPE 2 vtikač za vozilo. Ta način polnjenja je počasen, in dobršen del prodajalcev novih vozil takšnih kablov niti ne prilaga več k novim avtomobilom. Večina vtičnic doma je uradno deklariranih za 10/16 A, kar pomeni, da je trajni tok lahko 10 A, kratkotrajni pa do 16 A. Če bi vseeno želeli polniti na običajni hišni vtičnici, si kupite vtičnico prilagojeno za polnjenje avta, ki je robustnejše izvedbe, prilagojena, da se ne pregreva, z deklariranim trajnim tokom 16 A.
Druga možnost je polnjenje prek trifazno prenosne ali hišne polnilnice z močjo od 11 kW do 22 kW prek TYPE 2 priključka, moč polnjenja pa je omejena z vrsto vgrajenega polnilca v avtu.
Tretja možnost polnjenja je polnjenje z enosmernim tokom oziroma DC polnjenje preko priključka CCS2, ki omogoča najhitrejše polnjenje z največjo močjo, tudi do 350 kW, moč polnjenja pa je omejena s sposobnostjo sprejema ustrezne moči v avtu.
Načini polnjenja
Večina novih električnih avtov v Evropski uniji omogoča trifazno polnjenje na izmenični tok (AC polnjenje), vendar določene znamke na trgu ponujajo tudi enake modele s podporo samo enofaznemu polnjenju, kar pomeni, da se tako vozilo doma ali na javnih AC polnilnicah polni skoraj trikrat počasneje. Ob nakupu električnega avta se vsekakor pozanimajte, kakšno podporo polnjenju ima.
Večina stanovanjskih hiš v Sloveniji in novejša stanovanja v večstanovanjskih stavbah imajo trifazni priklop na elektro omrežje, običajno z jakostjo toka 3 x 20 A ali celo 3 x 25 A. Kakšen je priklop, lahko enostavno preverite na vaši položnici za električno energijo, kjer je poleg oznake priključnega mesta navedena tudi moč priklopa, recimo 3 x 20 A za trifazne ali 1 x 25 A za enofazne priključke. Pri nakupu polnilnice se lahko običajno odločite, ali kupite enofazno ali trifazno polnilnico, vendar vam predlagamo, da se vedno odločite za trifazno polnilnico, tudi če imate samo enofazni priklop, ker imate večjo izbiro polnilnic - pa še pripravljena je na morebitno poznejšo nadgradnjo električne napeljave doma.
Kakšno polnilnico izbrati?
Če ne vozite vsak dan več kot 100 km, je na prvi pogled domača “šuko” vtičnica dovolj za 95 odstotkov vaših mobilnostnih potreb. Polnjenje prek hišne vtičnice preko noči bi bilo dovolj za 100 do 150 km (odvisno od porabe vozila), kar je 3- do 4-krat več od povprečnega števila kilometrov, ki jih opravi dnevno slovenski voznik. Za polnjenje potrebujete poseben kabel z vgrajeno elektroniko, ki ste ga dobili skupaj z vozilom in je običajno namenjen zasilnemu polnjenju - ali pa takšen kabel kupite naknadno.
A pozor: hišna vtičnica je le na prvi pogled poceni rešitev, saj ima večina avtov, ki omogočajo trifazno polnjenje do 11kW ali celo 22kW, povečane izgube, če jih polnimo enofazno in zelo počasi. Izgube so po določenih raziskavah lahko celo do 30-odstotne, kar je treba upoštevati, če se poigravamo z idejo, da bomo avto polnili samo prek hišne vtičnice. Drug razlog za neuporabo hišne vtičnice pa je varnost pred pregrevanjem elektroinštalacij in vtičnice, saj ob takšnem polnjenju lahko pride do dolgotrajnih visokih obremenitev.
Za polnjenje doma je boljša izbira prenosna polnilnica (polnilnica s kablom) ali nameščena hišna polnilnica. Prednost prenosne polnilnice je, da jo lahko prenašate med več objekti (doma, vikend, kamp, dopust,..), kjer se priključuje na trifazno (rdeča trifazna CEE16) vtičnico. Nekatere boljše prenosne polnilnice so kompaktne oblike, brez težkih škatlic na kablu in omogočajo celo dinamično polnjenje s prilagajanjem toka polnjenja porabi na objektu.
Hišne polnilnice se trajno namesti na zid hiše, na stebričke s kovinskim ali plastičnim ohišjem z različnimi osvetlitvami in ekrani, z identifikacijo polnjenja ali brez, z možnostjo dinamičnega prilagajanja polnjenja ali brez. Za domačo uporabo se običajno polnilnice zaradi cenovne dostopnosti namesti na zid, ker je montaža na stebriček ali samostoječa izvedba bistveno dražja. Pomembno je, da se odločite za robustno polnilnico s kovinskim ohišjem in vgrajeno RCD tokovno zaščito v polnilnici. Polnilnice primerjate med seboj po teh značilnostih - in šele na koncu po ceni.
Polnilnica s kablom ali z vtičnico?
Polnilnice, tako prenosne kot hišne, so narejene v dveh izvedbah, in sicer z vtičnico ali z vgrajenim kablom. Za domačo uporabo priporočamo priročne polnilnice z vgrajenim kablom, ki omogočajo, da vozilo takoj priključite brez zamudnega iskanja kabla v prtljažniku in pospravljanju le-tega, ko se odpravite na pot. Polnilnice z vtičnico priporočamo na objektih, ki imajo javni dostop, in obstaja nevarnost, da bodo uporabniki grdo ravnali z priključnim kablom polnilnice.
Navadna ali dinamična polnilnica?
Pri nakupu nove hišne polnilnice velja resno razmisli o dinamičnem polnjenju s prilagajanjem toka polnjenja porabi na objektu - četudi so takšne polnilnice dražje. Polnilnice z dinamičnim polnjenjem namreč moč polnjenja prilagajajo razpoložljivemu električnemu toku. V hišah oziroma stanovanjih je na električno omrežje priklopljenih več uporabnikov - od toplotnih črpalk, več klimatskih naprav, pečice in kuhalne plošče do sušilnega in pralnega stroja. Več porabnikov hkrati lahko obremeni posamezno fazo do te mere, da ko priključimo vozilo, lahko preobremenimo glavno varovalko, kar pomeni klic dežurne službe elektro distribucije. Dinamična polnilnica avtomobilu “nameni” le toliko električnega toka, kot ga lahko glede na ostale obremenitve. Ob takšnem polnjenju včasih polnilnica polni s precej zmanjšano močjo, a hkrati električna napeljava z elektriko oskrbuje tudi ostale porabnike. Če je teh v hiši ali stanovanju veliko - in če razmišljate tudi o namestitvi toplotne črpalke -, vsekakor svetujemo izbiro polnilnice z dinamičnim krmiljenjem moči polnjenja.
Namestitev polnilnice
Polnjenje električnega avta je precej obremenilno za hišno napeljavo. Če imate objekt, kjer se je med gradnjo varčevalo pri elektroinštalacijah ali pa ne veste, kakšna je napeljava, je zelo pomembno, da pred polnjenjem na hišni vtičnici ali pa pri vgradnji polnilnice preverite celotno linijo napeljave do glavne varovalke. Izbira strokovno usposobljenega električarja - monterja je tukaj ključna, saj poleg namestitve polnilnice izvede tudi meritev delovanja polnilnice, tokovne zaščite in tudi napeljave, izda pa vam potrdilo o uspešno izvedenih meritvah.
Za več informacij na temo polnjenja, nasvete pri izbiri polnilnice ali strokovno namestitev polnilnice z izvedbo meritev obiščite spletno stran www.efrend.si!
Poraba energije v stanju pripravljenosti?
Hišne polnilnice se med seboj razlikujejo po številnih lastnostih, med katerimi je tudi poraba energije v stanju pripravljenosti. Ta podatek je običajno med ostalimi tehničnimi podatki polnilnice, nedavni preskus hišnih polnilnic partnerskega kluba ADAC pa je pokazal, da so razlike med polnilnicami lahko kar velike. Na njihovem preskusu je imela najbolj “potratna” polnilnica 49,9 kWh porabe v stalni pripravljenosti na leto, najbolj “varčna” pa le 7 kWh. Mimogrede, med 30 in 50 kWh na leto v stanju pripravljenosti porabita tudi računalnik ali televizor. |
Marko Logonder