Ene najhujših poplav v zgodovini Slovenije so v začetku avgusta terjale človeška življenja in povzročile velikansko škodo na infrastrukturi, nepremičninah in kmetijskih zemljiščih. Voda, blato in ostale naplavine so poplavile tudi številna vozila na cestah, parkiriščih, dovozih in garažah - in močno okrnila osebno mobilnost številnih Slovencev. Ko se je voda umaknila, so ostali zasuti, blatni in namočeni avtomobili - in vprašanje, kako naprej z njimi. Se jih da rešiti in usposobiti? So le še za odpis oziroma za na odpad? Zakaj nekateri ponujajo denar za odkup teh avtomobilov?
O tem, kako ravnati, če naliv ali meteorne vode zalijejo avto, smo v Motoreviji že pisali pred nekaj leti. Tokratne poplave so bile sicer precej hujše kot pretekla poletna neurja, ki so bila povod za članek pred leti, a nasveti so ostali enaki; marsikaj se pri delno zalitem oziroma delno poplavljenem avtu še da rešiti, če pa je bil avto poplavljen do višine armaturne plošče ali pa višje, se ga ne da oziroma ne splača več popravljati. To potrjuje tudi vodja servisne dejavnost pri AMZS Jurij Kočar: “Pri vozilih, pri katerih je voda vdrla v potniško kabino in je bil večji del motornega dela pod vodo, je povzročena škoda največkrat nepopravljiva in se popravilo ne izplača.”
AMZS je takoj po poplavah prek dnevnih medijev posvaril lastnike poplavljenih avtomobilov, naj nikar ne zaganjajo motorjev svojih poplavljenih avtomobilov, saj s tem lahko dokončno uničijo pogonski sklop in električno napeljavo avtomobilov, ki bi jih morda s temeljitim pregledom in servisnim posegom še lahko usposobili za nadaljnjo uporabo.
Pogojno rešljivi delno poplavljeni avtomobili
Kaj pa pri avtomobilih, ki niso bili povsem poplavljeni - in je vanje na primer vdrla meteorna voda ali pa so obstali v vodi, ki ni segla prek motornega prostora? Navodila strokovnjakov AMZS so jasna: “V takšnih primerih je bistvenega pomena, da takoj odklopimo akumulator. Avto je treba čim prej spraviti v povsem breznapetostno stanje, ker vsak vdor vode v elektronske module naprav v kabini povzroči veliko, celo nepopravljivo škodo, če so moduli pod napetostjo. Pri sodobnih avtomobilih veliko naprav zaradi stanja pripravljenosti tudi v mirovanju ostane pod napetostjo. Prva pomoč je torej dvig pokrova motorja in odklop akumulatorja.” Naslednji korak je čimprejšnji obisk preverjene servisne delavnice, kjer bodo razdrli zmočene dele in preverili, katere komponente je voda poškodovala. Pri tem mora tudi na videz posušen avto ostati odklopljen, kar pomeni, da mora na pregled v delavnico priti z vleko: “V sodobnih avtomobilih je veliko občutljive senzorične elektronske opreme, ki je vgrajena v dno avta - pod preproge in v osrednji tunel, ki se začne pri prestavni ročici. Prav v neposredni bližini prestavne ročice je v avtomobilih tudi cel kup kompleksne multimedijske opreme s trdim diskom in celo LTE mobilno napravo. Te naprave so najbolj izpostavljene ob vdoru vode,” še pojasnjuje Jurij Kočar.
Velja spomniti bralce, da elektronski deli - za razliko od električne napeljave in konektorjev v motornem prostoru -, v kabini niso zaščiteni z dodatnimi tesnili, zato je treba vsako vlago v kabini čim prej posušiti oziroma očistiti.
Povsem poplavljeni avti so odpisani. Pa so res?
Tudi po letošnjih katastrofalnih poplavah žal ni trajalo dolgo, da so se pojavili prvi nepridipravi in špekulanti. V nekaterih spletnih oglasnikih so se hitro pojavili prvi oglasi, v katerih so prodajali poplavljene avtomobile - nekatere za nizko ceno, nekatere pa tudi za nerazumno visoko ceno. A v teh oglasih je vsaj pisalo, da so bili avti poplavljeni, kar bi moralo biti vsem jasno opozorilo pred nakupom. Bolj problematični bodo oglasi če nekaj tednov in mesecev, v katerih bodo ponujali za silo popravljene v poplavah zalite avtomobile, ki bodo morda ob preskusu pred nakupom delovali, pozneje pa utegnejo imeti kupci z njimi veliko težav. V knjižnici spletnega predvajalnika Youtube je vrsta objavljenih video zapisov o težavah s takšnimi avti - in kdor ni vsaj ljubiteljski mehanik, ki takšen projekt vzame za izziv, naj se v širokem loku izogne takšnim avtom.
Težava bo seveda z avtomobili, pri katerih bodo prodajalci zamolčali, da so bili poplavljeni, nič hudega sluteč kupec rabljenega avta za ugodno ceno pa bo kupil avto, pri katerem se utegnejo napake pojavljati še dolgo po nakupu. Strokovnjaki namreč poudarjajo:
Tudi če je takoj po nakupu z avtom vse v redu, se zaradi vdora vode lahko sčasoma zaradi rje začnejo kvariti različna stikala, konektorji in drugi mehanski in električni sklopi, kar pomeni redne obiske pri avtoelektričarju in avtomehaniku.
Se lahko takšnim nakupom izognemo? Brez temeljitega pregleda pri strokovnjakih zelo težko. Zato naj v prihodnjih mesecih velja velika previdnost pri nakupu rabljenega avta. Še zlasti to velja za avtomobile malce višjih cenovnih razredov, pri katerih se temeljito popravilo poplavljenega avta splača: popravljanje cenenih rabljenih avtomobilov s stroškovnega vidika ni smiselno, saj temeljito popravilo in temeljito čiščenje utegneta stati več, kot bi bila lahko cena takšnega avta na trgu. Pozor torej predvsem na avte višjih cenovnih razredov, ki bodo na voljo za “ugodno” ceno. Če se boste slučajno ozirali po rabljenem avtu v prihodnjih mesecih, vsekakor zavijte na portal DoberAvto.si, kjer bo pri avtomobilih z značko “AMZS preverjeno” še najmanj možnosti, da gre za v poplavi odpisan in nato za silo popravljen avto.
Preverite, kakšna zavarovalna kritja imate urejena
Članom in drugim voznikom AMZS svetuje, naj preverijo zavarovalne police oziroma kritja kasko zavarovanj - predvsem velja preveriti, če polica vsebuje tudi zavarovanje pred poplavami oziroma naravnimi nesrečami. Praviloma takšno kritje ni del standardnega kasko zavarovanja, ampak spada med dodatne pakete.
Če ste avtomobilsko zavarovanje sklenili pri AMZS, informacije dobite na brezplačni telefonski številki 080 28 20, ali pa pišite na zavarovanja@amzs.si. |
O tem, kako se ocenjevanja škod lotevajo zavarovalnice, smo povprašali našo največjo zavarovalnico Triglav. Sporočili so nam, da popolno ali “totalno” škodo na vozilu razglasijo takrat, ko je vrednost vozila, ki je znižana za vrednost uporabnih delov, manjša od stroškov popravila vozila. Enako velja za vozila, ki so bila poškodovana v poplavah, pri katerih upoštevajo, ali je vozilo le stalo v vodi in blatu ali ga je poplavni tok tudi premikal, saj to lahko povzroči še poškodbe na karoseriji vozila. V skladu z navedenim ob poplavah beležijo tri mejne stopnje:
ko je bilo vozilo v vodi do spodnje višine vrat, pri čemer sta voda in blato sicer vstopila v potniški prostor, a sta poškodovala le dno vozila; ko je višina vode in blata zalila vozilo nekje do višine armaturne plošče in ko je (bilo) vozilo potopljeno.
Pri prvi stopnji je večina vozil še primernih za popravilo (čiščenje in morebitno menjavo določenih elektronskih delov), na drugi in tretji stopnji pa je popravilo z vidika ekonomičnosti v večini primerov nesmiselno. Odločitev za popravilo je sicer v vseh primerih odvisna tudi od vrednosti in starosti vozila.
Pri zavarovalnici Triglav svetujejo, naj se oškodovanci čim prej obrnejo na svojega zavarovalnega zastopnika, pri prijavi škode pa naj navedejo število prevoženih kilometrov; do katere višine je (bilo) vozilo poplavljeno (npr. do praga, do spodnjega ali zgornjega dela armaturne plošče …) in morebitne druge poškodbe.
Zavarovalnica tudi svetuje fotografiranje številke šasije in registrske številke, karoserije s prednjega levega in zadnjega desnega konca, poškodbe in notranjost vozila, tako da je razvidna višina, do katere je segala voda.
Čeprav za prijavo škode sicer velja tridnevni rok po njenem nastanku, pri tovrstnih dogodkih upoštevajo tudi poznejše prijave.
Za člane AMZS: brezplačno urejanje registracijskih storitev ob poplavljenih avtih
Vsi člani AMZS, ki so v poplavah utrpeli škodo na svojih vozilih, lahko postopke registracijskih storitev - odjavo vozila iz prometa, odjavo vozila za razgradnjo, menjavo prometnega dovoljenja - v AMZS centrih opravijo brezplačno!