Na prvi pogled se ob vsej ponudbi zimskih pnevmatik zdi, da je mogoče prav za vsak avtomobil najti cenovno in kakovostno dovolj prepričljiv komplet zimskih pnevmatik. Na trgu pa je nekaj avtomobilov, ki z dimenzijami pnevmatik precej skrčijo in podražijo izbiro.
Pri izbiri avtomobila je torej dobro preveriti, kakšne dimenzije pnevmatik predvideva homologacijski kartonček, ki je tehnična osebna izkaznica vozila, v katerega morajo biti vpisane tudi vse morebitne predelave. Vsak avtomobil mora imeti nameščene le tiste dimenzije pnevmatik in platišča, ki so zapisana v tem dokumentu o tehnični skladnosti vozila. V nasprotnem primeru se vozilo smatra kot tehnično neizpravno, kar pomeni, da z njim ne smete na cesto. Pred nakupom zimskih pnevmatik zato obvezno preverite njihove dimenzije.
Nenavadna dimenzija: manj izbire in višja cena
Na velikem AMZS testu smo letos ocenili 32 zimskih pnevmatik dveh zelo pogostih dimenzij 195/65 R15 T in 215/65 R 16 H. Gre za dimenziji, ki ponujata veliko izbiro izdelkov različnih izdelovalcev in širok cenovni razpon. Na slovenskem trgu pa je tudi nekaj avtomobilov, katerih pnevmatike prve vgradnje po dimenzijah segajo izven okvirjev najbolj pogostih mer, kar pomeni manj izbire in največkrat tudi višjo ceno. Splošno pravilo glede cenovnega razpona, na trgu je, da je večja in širša ter hitrostno bolj zmogljiva pnevmatika tudi dražja. Že med 16 in 17 palčnimi pnevmatikami priznanih proizvajalcev je v povprečju od 30 do 60 evrov razlike, pri 18 palčnih pa se cene brez popustov začenjajo pri meji 180 evrov za pnevmatiko.
Precej draga je lahko tudi pnevmatika, ki zaradi posebnosti dimenzij, čeprav ni (pre)velika in (pre)široka, ustreza manjši količini vozil na trgu. Še dodatna težava pa nastane, ko želi voznik za svoj avtomobil, največkrat v zadnjem trenutku, kupiti zimske pnevmatike nenavadnih dimenzij. Te so nemalokrat omejene na dva ali tri proizvajalce in manjše količine izdelave, kar pomeni, da se lahko zgodi, da jih na pragu zimske sezone tudi zmanjka, ali pa je dobavni rok daljši. Zato še enkrat opozorimo, da v salonu le poglejte, kakšne dimenzije objemajo lepo in veliko platišče, da pozneje ne bo slabe volje zaradi stroškov. Ob tem velja omeniti, da tudi ni nujno, da bo taka pnevmatika bistveno dražja. Bo pa nedvomno dražja, če jo boste iskali zadnji trenutek. In ne pozabite preveriti starost pnevmatike, da ne boste kupili stare pnevmatike, ki je dolgo časa ležala v skladišču. Ne pozabite, da način skladiščenja, čeprav je pnevmatika nerabljena, vpliva na kakovost. Datum izdelava definira številka za oznako DOT. Ta se nahaja na bočnici. oznako pa tvori štirimestno število, pri katerem prvi dve številki označujeta teden izdelave, drugi dve pa leto. Številka 4016 torej pomeni, da je bila pnevmatika izdelana v 40. tednu leta 2016.
AMZS #Nasvet: Vse, kar morate vedeti o pnevmatikah
Zimski komplet na dodatnih platiščih
Rešitev zadrege nenavadne dimenzije lahko reši “rezervna dimenzija” zapisana v prej omenjeni homologaciji, ki se razlikuje od dimenzije pnevmatike vgrajene v tovarni. Je pa ob tem strošek spet večji, saj je treba poleg pnevmatik dokupiti še štiri platišča in v primeru, da je avtomobil opremljen z neposrednim sistemom za nadzor tlaka, tudi štiri ventile s senzorjem TPMS. Ti nadzirajo tlak in komunicirajo s centralno nadzorno enoto avtomobila. Cene se za posamezni ventil začenjajo pri 40 oziroma 50 evrih. Nemalo avtomobilskih znamk na rastoči razred avtomobilskih križancev namešča tudi celoletne pnevmatike, ki z oznako in profilom M+S ustrezajo zakonskim določilom predpisane zimske opreme. Na AMZS testih pa so se take pnevmatike izkazale kot precej zasilni kompromis, ki na hladnem, mokrem in zasneženem asfaltu ne ponujajo primerljivih voznih lastnosti s kakovostno zimsko pnevmatiko. Neustrezna rešitev so tudi letne pnevmatike in verige, poleg tega pa vse več izdelovalcev omejuje uporabo snežnih verig.
Veliko prahu je lani zaradi dimenzij pnevmatik 195/55 R20 z novo generacijo družinskega senica dvignil tudi Renault. Ponudba te dimenzije je sicer večja, kot je bila ob začetku prodaje avta, a cene za posamezno pnevmatiko se še vedno gibljejo od 130 evrov naprej.
Mikro-terenec, družinski križanec in električni avtomobil z “nenavadno zimsko obutvijo”
Zmotno je misliti, da le veliki in dragi cestni terenci ter športni avtomobili stojijo na dragih zimskih pnevmatikah. Na slovenskem trgu smo poiskali tri posebneže, ki po dimenzijah pnevmatik izstopajo, čeprav ne sodijo v kategorijo prej opisanih avtomobilov. Prvi je denimo cenovno dostopen Suzukijev mikro-terenček ignis, na katerega so v kombinaciji z višjo stopnjo opreme nameščene pnevmatike dimenzij 175/60 R16. Ta hip pnevmatiko teh dimenzij ponujajo trije oziroma štirje znani proizvajalci, na zalogi pa je praktično ni več. Cena pa presega 120 evrov za eno pnevmatiko. Komplet z novimi platišči, TPMS senzorji in dostopnejšimi pnevmatikami dimenzij 175/65 R15 za ta mali suzuki še vedno presega ceno 600 evrov.
Veliko prahu je lani zaradi dimenzij pnevmatik 195/55 R20 z novo generacijo družinskega senica dvignil tudi Renault. Ponudba te dimenzije je sicer večja, kot je bila ob začetku prodaje avta, a cene za posamezno pnevmatiko se še vedno gibljejo od 130 evrov naprej, kar je okoli 40 evrov več kot za enako široko in visoko pnevmatiko na 16-palčnih platiščih.
Med posebneže po merah pnevmatik nedvomno sodi tudi električni BMW i3. Njegova ozka, visoka in velika “obutev” velikosti 155/70 R19 nikakor ni na zalogi pri vsakem vulkanizerju. Pri BMW za komplet zimske pnevmatike in platišča zahtevajo najmanj 360 evrov, oziroma 1440 evrov za vsa štiri kolesa.