Blagodejne učinke klimatske naprave poznamo vsi, masikdo pa se je že srečal tudi z manj prijetnimi posledicami ohlajenega zraka v avtu, kot je na primer prehlad. Pravilna uporaba klimatske naprave je zato zelo pomembna, a pomembna je tudi brezhibna in vzdrževana klimatska naprava.
O neprijetnih posledicah vročine v avtomobilu smo v Motoreviji že večkrat pisali; vročina povzroča nelagodje, nezbranost in utrujenost ter podaljšuje reakcijski čas voznika. Klimatska naprava je edini način, da v vročih dneh ohladimo avto – in zato je že skoraj nepogrešljivi del avtomobilske opreme. Danes v Sloveniji skoraj ne najdemo več novega avtomobila, ki ne bi imel serijsko vgrajene klimatske naprave.
Najprej odpove filter
A klimatska naprava v avtu ni večna; z leti in uporabo pridejo tudi izraba in okvare. Tako kot večina drugih avtomobilskih mehanskih sklopov tudi klima zahteva redno vzdrževanje.
Srce vsake klimatske naprave je kompresor, ki stiska in poganja hladilni plin oziroma tekočino po sistemu. Kompresor za svoje delovanje rabi tudi posebno olje, ki ga je treba redno menjati. Pomemben del klimatske naprave, ki ga je treba redno menjati, je tudi sušilec oziroma filter; ta skrbi za čisto hladilno tekočino, menjati pa ga je treba na vsaki dve leti. Umazana hladilna tekočina lahko v izjemnih primerih zamaši in pokvari tudi ekspanzijski ventil – popravilo oziroma menjava ekspanzijskega ventila je redka, a precej draga. Del, ki je najbolj izpostavljen obrabi, je filter, ki čisti zrak pred vstopom v potniško kabino; zaradi vse bolj onesnaženega zraka je ta vedno bolj obremenjen. Filter zraka je treba menjati vsako leto, saj se v tem času v filtru nabere dovolj delcev, da se delno zamaši in navlaži. Voznik bo to opazil po tem, da se stekla preveč rosijo, pretok zraka pa je manjši kot bi moral biti. Če voznik še naprej vztraja s starim filtrom, se zaradi pogoste vlage in spremembe temperature v prezračevalnih kanalih začnejo tvoriti glivice, ki oddajajo tudi značilen in neprijeten vonj.
Ugodnost za člane AMZS
17 % popusta pri polnjenju klimatskega sistema
Pregled vsako leto
Strokovnjaki AMZS priporočajo preventivni pregled klimatskih naprav vsako leto ali po vsakih 30.000 prevoženih kilometrih; pri takšnem pregledu strokovnjaki izmerijo učinkovitost delovanja in dočrpajo manjkajočo količino plina. Če klimatska naprava popolnoma odpove ali je učinkovita le pri nastavljeni najnižji temperaturi in najvišji moči zračenja, je treba opraviti temeljitejši servisni poseg. Serviser pri takem posegu iz sistema izčrpa ves plin in ga v posebni napravi prečisti – to je zelo pomembno, saj že najmanjša onesnaženost plina (na primer s kapljicami vode) zmanjša učinkovitost klimatske naprave. Če je plina v sistemu premalo, serviser dotoči manjkajočo količino, hkrati pa temeljito pregleda tudi vse sestavne dele klimatske naprave in zamenja vse porozne gumijaste dele, kot so cevi, tesnila in mikrofiltri. Prečisti (in dotoči) tudi posebno hladilno olje, ki se uporablja za mazanje elektromagnetnih ventilov.
Pravilna uporaba klimatske naprave
Uporaba klimatske naprave je zelo enostavna; pri samodejnih klimatskih napravah z gumbom ali stikalom nastavite želeno temperaturo, pri mehanskih klimatskih napravah stikalo pač nastavite na “hladno”. A vseeno velja upoštevati nekaj napotkov, ki naredijo uporabo klimatske naprave zdravo in udobno:
• Ko sedete v močno segret avto in speljete, za minuto ali dve odprite stranska stekla, s čimer boste najhitreje spravili močno segret zrak iz potniške kabine.
• Po zračenju vsa stekla popolnoma zaprite in nastavite klimo na zaprt krog delovanja, na tako imenovano „reciklažo zraka“, s čimer izključite dotok vročega zraka iz zunanjosti. Krožil bo le zrak znotraj kabine, ki bo tako najhitreje ohlajen, najhitreje pa bo dosežena tudi želena temperatura v vozilu.
• Ne nastavljajte hlajenja na prenizko temperaturo. Optimalno naj temperaturna razlika med zunanjostjo in potniško kabino ne bi presegala 7 stopinj Celzija. Tako boste preprečili razvoj prehladnih obolenj in zmanjšali obremenitve organizma zaradi prevelikih temperaturnih razlik.
• Ohlajen zrak mora krožiti tako, da ne ohlaja vas, temveč kabino. Prezračevalne šobe zato vedno obrnite stran od glave in drugih delov telesa, saj neposredno izpostavljanje hladnemu zraku lahko vodi do podhladitve in posledičnega prehlada ali “revmatskih” težav.
• Moč delovanja ventilatorja nastavite na najmanjšo še učinkovito stopnjo. Če imate vgrajeno avtomatsko klimatsko napravo, izberite nastavitev auto, v kateri elektronika ob pomoči tipal in vodenih zračnikov smer pretoka zraka in hitrost ventilatorja samodejno prilagaja nastavljeni temperaturi in zunanjim vremenskim razmeram.
Člani AMZS privarčujejo – tudi pri klimatski napravi!
Članom AMZS članska kartica ob številnih drugih ugodnostih prinese občuten prihranek tudi pri vzdrževanju in servisiranju klimatske naprave. V posebni akciji, ki se je začela 1. junija, lahko člani AMZS brez plačila opravijo kontrolni pregled 33 kontrolnih točk v avtomobilu. Pregled traja le 30 minut, med pregledom pa strokovnjaki AMZS pod drobnogled vzamejo tudi klimatsko napravo.
Pregled obsega temeljit preskus sistema in polnenje oziroma zamenjavo hladilnega plina v sistemu klimatske naprave. Cene za pregled in polnjenje hladilnega plina so odvisne od količine dopolnjenega plina, zato so razdeljene na dva paketa: za mali paket do vključno 500 g plina morajo člani AMZS odšteti 45 evrov, za velik paket z več kot 500 g plina pa 55 evrov. V primerjavi z rednimi cenami to za člane AMZS pomeni 17-odstotni prihranek.
Ob vsakem polnjenju klimatske naprave član prejme tudi pršilo za dezinfekcijo potniškega prostora; dezinfekcijo lahko opravi sam ali pa jo naredijo strokovnjaki AMZS.
Ugodje ni zastonj; delovanje klimatske naprave poveča porabo goriva
Klimatsko napravo večinoma uporabljamo celo leto, a njeno delovanje ni zastonj. Pri tem ne mislimo na ceno klimatske naprave, ki je skrita v ceni avtomobila, pač pa na porabo energije; to klimatska naprava pridobiva iz motorja, motor pa za delovanje rabi gorivo. Že pred leti smo objavili preskus, pri katerem smo izmerili, koliko k porabi goriva prispeva klimatska naprava.
Energetsko najbolj potratna je začetna stopnja ohlajevanja, ko je avto nekaj časa stal na soncu in je njegova notranjost razgreta. Da bi ohladili notranjost z začetnih 31 stopinj Celzija na udobnih 22 stopinj Celzija, je klimatska naprava porabila od 2,47 do 4,15 litra goriva na 100 km. Tako povečano porabo goriva smo izmerili v času treh minut. Poznejše vdrževanje (ohlajene) temperature terja precej manj goriva; računati je treba na 0,76 do 2,11 litra večjo porabo goriva pri mestni vožnji in od 0,09 do 0,66 litra večjo porabo goriva pri enakomernejši vožnji po podeželskih cestah. Na dolgih in enakomernih vožnjah prirastek k porabi torej ni tako velik, večje razlike pa nastanejo, če je zunaj ekstremno vroče ali če voznik nastavi zelo nizko temperaturo notranjosti.
Na porabo goriva precej vplivata tudi vožnja oziroma stanje v zastojih in zasnova oziroma vrsta klimatske naprave – pri enostavnih klimatskih napravah kompresor vedno deluje s polno močjo, pri sodobnih in varčnejših pa elektronika prilagaja delovanje kompresorja.
Porabo goriva klimatske naprave lahko zmanjša tudi voznik, če upošteva zgoraj zapisane napotke; prezračevanje avta pred zagonom motorja temeljito zmanjša intenzivnost delovanja klimatske naprave. Prav tako priporočamo, da so med vožnjo vsa okna zaprta, strešno okno pa naj bo zasenčeno s senčnikom oziroma rolojem.
Med preskusom klimatskih naprav smo izmerili tudi porabo goriva pri odprtih oknih in izključeni klimatski napravi, kar je pogost način hlajenja notranjosti avta, če ne želimo ali ne moremo uporabljati klimatske naprave. A odprta okna pogosto niso prav učinkovita; v res vročih dneh ne morejo bistveno znižati temperature v avtu, ob tem pa je piš vetra v avtu glasen in moteč. Poraba goriva z odprtimi prednjimi stranskimi okni pri hitrosti med 80 in 100 km/h se poveča za približno 0,2 l/100 km. Tudi zračenje torej ni zastonj.