Ob neomejeni inženirski domišljiji lahko nastanejo drzni avtomobili. Eden takšnih je nova Porschejeva panamera sport turismo, najhitrejši družinski avto na svetu. Še vedno čistokrvni porsche, a prvi svoje vrste s karavanskim zadkom, 520-litrskim prtljažnikom in petimi sedeži. Za koga in čemu?
Dejstva: |
Prvi Porschejev potovalnik s “karavanskim” prtljažnikom kot tekmec superšportnih karavanov Mercedesa (AMG), Audija (RS) in BMW-ja (M). |
Nov 8-stopenjski samodejni menjalnik PDK z dvema sklopkama, štirikolesni pogon z vektorskim nadzorom navora na posameznem kolesu, prilagodljivo zračno vzmetenje s 3-prekatno tehnologijo in štirikolesno krmiljenje. |
Sport turismo: 4+1 sedežni tloris, 520-litrski prtljažnik in zadnja sedežna klop deljiva v razmerju 40:20:40. |
Motorji: V6 in V8 z močjo od 243 kW do 404 kW, priključni hibrid sistemska moč 340 kW in 50 kilometrov električnega dosega. |
Posebnost: velike zmogljivosti (pospeški, pojemki, hitrost, lega in oprijem) športnega avtomobila ob udobju in praktičnosti vsakdanje uporabe, najhitrejši, a zelo drag družinski avto. |
S petimi metri dolžine (504,9 cm) in skoraj tremi metri (295 cm) medosne razdalje ostaja znotraj meja limuzinske panamere.
Pri Porscheju vztrajajo, da je vsak njihov avto še vedno najprej športni avto in iz te filozofije znamke izhaja tudi panamera, hiter in udoben potovalnik za najzahtevnejše kupce. Pred petimi leti predstavljen prototip s karavanskim zadkom je zdaj našel pot do serijske izdelave – tudi kot odgovor na želje visoke družbe, ki išče vsakdanje uporaben, praktičen, a še vedno zelo zmogljiv športni avto, v katerem se lahko varno in udobno pelje cela družina in njihova prtljaga. Sliši se precej nenavadno, a kombinacija je v resnici zelo prepričljiva.
Razlika v zaključku strešne linije prinese dodatne litre v prtljažnik.
Panamero ST opredeljujejo velikost, eleganca in moč. Široki boki in izrazita ramenska linija opozarjajo na sorodstvo z ikono 911. Je s karavanskim zadnjim delom to najlepša panamera? Stvar okusa. S petimi metri dolžine (504,9 cm) in skoraj tremi metri (295 cm) medosne razdalje ostaja znotraj meja limuzinske panamere. Podaljšana strešna linija in zajeten zadnji D stebriček ne puščata vtisa klasičnega karavanskega zadka, saj se streha spušča precej mehko, skoraj že kupejevsko. A pod podaljšano streho je vseeno nastal dodaten prostor za prostornejši prtljažnik. Je pa tik nad zadnjimi lučmi zmanjkalo prostora za aktivni zračni usmerjevalnik oziroma spojler – prestavili so ga višje, na rob strehe. Spojler samodejno, s tremi različnimi koti glede na hitrost, usmerja zračne tokove: pri velikih hitrostih na primer z dodatnimi 50 kilogrami pritisne avto proti tlom.
Ravno dno dimenzij 108 × 92 cm omogoča 520-litrsko prostornino (pri hibridnem pogonu 425 litrov).
Pomembna razlika v primerjavi z običajno panamero je tretji sedež na zadnji klopi (običajna panamera ima tam le dva), kjer pa je vendarle manj prostora kot na obeh bočnih sedežih. Kdor dodatnega sedalnega mesta ne rabi, lahko naroči tudi različico z dvema ločenima sedežema. Prtljažnik panamere ST je uporaben, prostoren in zgledno dostopen. Ravno dno dimenzij 108 × 92 cm omogoča 520-litrsko prostornino (pri hibridnem pogonu 425 litrov), ob zlaganju zadnje klopi v razmerju 40 : 20 : 40 pa se prostor poveča na 1390 litrov (pri hibridu 1295 litrov). Praktičnost dopolnjujejo električna vrata, ki se odprejo na široko in odkrijejo odprtino z uporabno nizkim spodnjim robom prtljažnika.
Napad na ovinke
Vozne lastnosti panamere ST nimajo prav nič skupnega z običajnimi družinskimi karavani. To je porsche in prav neverjetno je, kako so Porschejevi inženirji ne glede na maso avtomobila in postavitev motorja uravnotežili gibanje in ukrotili fiziko. Avto kljub dovoljeni skupni masi skoraj 2,7 tone ponuja osupljive vozne zmogljivosti. Res je, da smo prve vtise zbirali za volanom najzmogljivejše turbo različico s štirikolesnim pogonom in z vso najnaprednejšo tehnologijo nadzora podvozja, krmiljenja in prenosa moči na kolesa, a panamera tudi v karavanski različici ne dopušča dvomov v ovinkih. Potrebno pa je kar nekaj zdrave vozniške pameti, saj zna precejšnja masa kljub vsej računalniški podpori pokazati svoje zobe. Ne gre namreč pozabiti, da v panameri s 4-litrskim V8 biturbo motorjem (404 kW in 770 Nm) stotica pade v 3,6 sekunde, po 12,9 sekundah pa hitrost preseže 200 km/h.
Najbolj impresivna plat tega velikega Porschejevega karavna je seveda vožnja.
Na eni strani veliko udobja z masažo sedežev, popolno klimatizacijo, digitalno komunikacijo (nadzor na daljavo) in prvovrstnim glasbenim sistemom ter žlahtnim izborom materialov, na drugi strani pa koncentrat tehnike in moči za napad na ovinke. To je kljub veliki teži in petim metrom dolžine še vedno pravi porsche. Kdor se zna peljati, bo v takem avtomobilu na zaviti cesti užival veliko bolj kot na štiripasovnici, kjer umetna inteligenca pomaga nadzirati promet vse do hitrosti 250 kilometrov na uro. V ovinkih avto z vso vnemo pokaže tisto prvinsko športno plat svojega poslanstva. Z vozno dinamiko osupne. Cesta hipno oživi in bolj kot kravata takrat prav pridejo vozniške rokavice. Program “sport plus” in “boost” stikalo za kratkotrajno povečanje moči in navora jasno pokažeta, da gre za resen športni avtomobil. Po občutkih in dogajanju. Takrat za volanom ne moreš ostati ravnodušen. Ko v res hitrem tempu za seboj pustiš prvi niz ovinkov, najprej kar malo osupneš. Skorajda strašljiv je občutek, ko čutila zaznajo, kako dvotonska gmota bliskovito in z vso silovitostjo nabere hitrost (3,6 s do 100 in 12 s do 200 km/h), potem pa zakone fizike tja proti vrhu ovinka in na izhodu iz njega praktično postavi na glavo.
Težko je opisati, s kakšno natančnostjo se je ta velik in težak avtomobil zmožen gibati na meji mogočega, čisto na robu prepada, ki pomeni izgubo oprijema in nadzora. Serija pospeškov in še bolj dramatičnih pojemkov, zlasti, če čeljusti “grizejo” v karbonsko-keramične kolute, pusti vtis mogočnosti. Oprijema je res veliko. Preseneti zlasti z dogajanjem na sprednji osi, saj avto v ovinku tudi ob višjih vstopnih hitrosti suvereno drži linijo in sprednja kolesa trmasto vztrajajo v smeri. Dvomov ni, gre za vrhunsko uravnotežen avtomobil. To je pač porsche.
Video: zvok in pospeški
Kupci panamere ST lahko sicer izbirajo med petimi motornimi različicami z razponom moči od 243 do 404 kW – na izbiro sta dva turbo šestvaljnika, že omenjeni turbo osemvaljnik, hibridni pogonski sklop in tudi osemvaljni dizelski motor.
Zgolj navadni panameri pa so pri Porscheju namenili povsem nov hibridni pogonski sklop, ki poganja različico turbo S e-hybrid. Prvič je na vrhu modelske ponudbe priključni hibrid s sistemsko močjo 504 kW in skupnim navorom kar 850 Nm, kar omogoča
Užitki imajo svojo ceno
Podvozje z vsemi sistemi za nadzor gibanja, pa odzivnost štirikolesnega pogona in zelo natančno krmiljenje, ki spreminja tudi kot koles na zadnji osi, sestavi občutke samozavesti, spoštovanja in drznosti. Da, panamera je res lahko peklensko hitra, a treba se je zavedati, da ima vseeno svoje meje.
Kljub suvereni predstavi ob pomoči odličnih zavor ter elektronskega nadzora sil, velika teža in hitrost zahtevata spoštovanje. Voznik v takem avtomobilu prej ali slej prestopi mejo, točko, v kateri smer ohrani le z izkušnjami in znanjem, sicer ni povratka. Avto je izredno predvidljiv, sposoben popraviti tudi kakšno vozniško napako, a vendarle ni vsemogoč. V določenem trenutku mora voznik vedeti, kaj dela, sicer fizika zobe pokaže brez usmiljenja.
Ob vsem navdušenju nad tehniko in zmogljivostmi velja izpostaviti, da ima takšna vožnja svojo ceno. 16,8-litra je bila povprečna poraba, pa smo si na 400-kilometrski trasi morda privoščili le kakšnih 80 kilometrov hitrostnih preizkušenj. Dovolj zgovoren je podatek, da ima model turbo 90-litrski rezervoar za gorivo. Gre za doseg in dejstvo, da lastnik nima občutka, da neprestano stoji na črpalki za gorivo. Tudi pogled na robove pnevmatik na 20-palčnih platiščih da hitro vedeti, da ima boj za oprijem svojo ceno. Vsako vlakno kavčuka, ki ostane na asfaltu, pomeni rezervacijo v denarnici. Piko na i pa postavi cena, primerljiva s številkami iz oglasov nepremičnin. Takrat se zaveš, da imajo vozniški užitki pri Porscheju tudi drugo plat. In ne pozabite, z veliko cenejšimi avtomobili se med ovinki lahko peljete ravno tako doživeto. Panamera pa je avtomobil, ki pravzaprav na dirkališče sploh ne spada. Tam so doma ikona 911, superšportnik 918 in gimanstika 718 (cayman in boxster).
Ekologija po Porschejevo: še več učinkovite moči
Prej zgolj limuzinski in sedaj tudi ST panameri pa so pri Porscheju namenili povsem nov hibridni pogonski sklop, ki poganja različico turbo S e-hybrid. Prvič je na vrhu modelske ponudbe priključni hibrid s sistemsko močjo 504 kW in skupnim navorom kar 850 Nm, kar omogoča vožnjo do 50 km zgolj na elektriko in največjo hitrost 310 km/h.
Druga posebnost panamere in tudi ostalih večjih modelskih serij Porscheja pa je filozofija hibridne tehnologije. Ekologija ima tu vlogo znižanja izpustov ogljikovega dioksida - vse ostalo je podrejeno povečanju zmogljivostim, tudi energija iz naslove rekuperacije, ki ne more ujeti vsega, kar ta tak avto iztisne iz svojega gibanja. Dokaz za to je denimo najzmogljivejši serijski porsche 918 spyder. Pri Porscheju dobro vedo za vse aktualne težave dizlov in prav s tehnologijo priključnih hibridov vabijo kupce panamere ali pa velikega športnega terenca cayenna, da bi namesto pa dizlu raje posegli po hibridu. Panamera je zato prvi model te znamke, pri katerem vrh ponudbe po zmogljivostih in opremi predstavlja hibrid, In to kakšen: pogonsko zasnovan po prej omenjenem porscheju 918.
Ekologijo v Stuttgartu seveda razumejo po svoje – ne le kot način varčevanja (z gorivom, energijo ali okoljem), pač pa kot dopolnitev – in povečanje – zmogljivosti.
Porsche panamera turbo S e-hybrid združuje V8 biturbo (404 kW) in elektromotor (100 kW) ter litij-ionsko baterijo s kapaciteto 14,1 kilovatnih ur. Pogon je - opremljen z dodatno funkcijo električnega prisilnega polnjenja in kratkotrajnega porasta moči in navora - sposoben na kolesa poslati nič manj kot 500 kW in 850 Nm sistemske moči in navora. To pomeni 50 kilometrov električnega dosega ali pa 3,4 sekundni pospešek in 310 km/h največje hitrosti. Ta avto je res poseben in ima nalogo, da tradicionalne kupce Porscheja pripravi še na en tektonski premik - na električnega superšportnika brez izpuha, katerega glasnik je koncept mission e. Tudi tam bodo zahteve po energiji velike in iz vidika ekologije pravzaprav v radikalnem nasprotju s tistim, čemur je namenjena elektrifikacija cest: večji učinkovitosti in manjšemu onesnaženju.
Pod črto: |
karavanska različica panamere |
trije sedeži na zadnji klopi, 520-litrski prtljažnik |
priključni hibrid 4 e-hybrid s 50-kilometri električnega dosega |
naprodaj oktobra za najmanj 120 tisoč evrov |