Vsaka nova generacija največje in najbolj prestižne Mercedesove limuzine razreda S je na ceste oziroma v velikoserijsko izdelavo pripeljala pomembne tehnološke novosti, s katerimi ta mercedes vedno znova postavlja merila udobne in varne vožnje. Zvezdnika visoke tehnologije smo kot predavatelja umetne inteligence tokrat na tehničnem dnevu predstavili še AMZS inštruktorjem varne vožnje na Vranskem. Na cesti in poligonu smo skupaj odkrivali, zakaj veliki S uživa status najboljšega in najpametnejšega velikoserijskega avtomobila na svetu.
Novi mercedes razreda S - osupljive številke in dejstva
1000-krat v sekundi krmilna enota sistema za nadzor gibanja karoserije analizira dogajanje pod kolesi in sproti nastavlja vzmetenje. |
2,6 milijona svetlobnih točk sestavlja svetlobni snop visoke ločljivosti obeh digitalnih žarometov. |
239,06 mm x 218,8 mm meri osrednji inforamcijski zaslon. |
27 jezikov podpira glasovni vmesnik sistema MBUX nove generacije, ki ga voznik aktivira z pozivom “Hey mercedes”. Žal odlično glasovno vodenje ne podpira slovenščine. |
31 zvočnikov vrhunskega ozvočenja Burmester skrbi za 4D akustiko v kabini. |
19 motorjev skrbi za nastavitev, masažo in prezračevanje vsakega VIP potniškega sedeža zadaj. |
10 različnih masažnih programov si lahko nastavijo voznik in sopotniki. |
17 električnih motorjev spredaj in kar 20 motorjev zadaj skrbi za distribucijo in usmerjanje ter prilagajanje delovanja 4-področne samodejne klimatske naprave. |
250 optičnih vlaken skrbi za aktivno distribucijo barv in svetlobe ambientalne osvetlitve kabine. |
Mercedes S - skoraj pol stoletja inovacij za naslov najpametnejšega
Mercedesov razred S do zgoraj omenjenega statusa ni prišel čez noč. V pol stoletja nenehnega razvoja je Mercedes prav z razredom S na ceste spravil številne varnostne sisteme, ki so danes del vsakega novega avtomobila.
Inženirji so leta 1972 v prvi generaciji, ko je serija 116 kot prva dobila oznako S z napredno karoserijsko arhitekturo, postavili napredne tehnične temelje varnosti in udobja za razvoj prvovrstne klasične limuzine. Takrat so osupnili s prvim dizelskim motorjem, vgrajenim v veliko limuzino. Leta 1991 je v svoji seriji 140 kot prvi avto na svetu imel serijsko vgrajen sistem ESC za nadzor stabilnosti in zdrsa ter s tem zavedno spremenil razumevanje pomena aktivne varnosti. Tik ob koncu prejšnjega tisočletja je v seriji 220 osupnil z več kot 340 novimi patenti, med katerimi je bil tudi radarsko podprt aktivni tempomat in napredni istem glasovnega upravljanja. V novem tisočletju je S serije 221 navdušil z aktivnim nadzorom gibanja karoserije, v katerem je sistem active body control praktično zgladil ceste in s tem udobje vožnje dvignil na novo raven. V tej seriji je voznik dobil tudi pomočnika za nočno vožnjo, ki je z infrardečo kamero razkrival neosvetljene cestne pasti.
Leta 2013 je serija 222 prinesla pametno LED osvetlitev, zračno vzmetenje z aktivnim prilagajanjem blaženja na posameznem kolesu. Serijsko vgrajeno zračno vzmetenje je dopolnila zmogljiva stereo kamera visoke ločljivosti, ki na 15-metrski razdalji snemala cesto pred vozilom ter na 3 milimetre natančno zaznavala grbine, razpoke ali luknje. Mercedes S je takrat ponudil prvo vzmetenje, ki ga cesta ni več mogla presenetiti. V tej generacij je še posebej izstopal njegov digitalni pogled, ki je že gledal na vse strani avta in videl več kot četrt kilometra pred avto. S svojimi radarji, kamerami in tipali je dosledno nadziral promet in vozniku na praktično vsaki cesti bil zmožen ponuditi dovolj pomoči za preprečevanje prometne nesreče. Mercedes je prav z modelom S uveljavil številne tehnološke novosti, ki so se začele širiti tudi v cenejše in manjše modele. Koncept prenosa novosti iz največjega, najdražjega in najbolj naprednega modela so posvojili tudi ostali izdelovalci.
Tudi zaradi njega danes majhen avtomobil za manj kot 20 tisočakov prepozna nevarnost naleta in zavira sam, bere prometne zanke in pomaga vozniku nadzirati mrtve kote in “ujeti” avto ter obdržati smer, ko pride do zdrsa.
Foto: Tehnološka revolucija ne pojenja
Tehnološka revolucija razreda S tudi v najnovejšem modelu serije 223 ne pojenja. Z učečimi algoritmi je njegova umetna inteligenca zmožna prepoznati celo razlike v telesni govorici voznika in potnikov. Udobje - klimatizacijo, glasbo, ambientalno osvetlitev, masažo … - prilagodi počutju. Več kot 50 njegovih posameznih elektronskih modulov bo mogoče skozi dobo trajanja avtomobila posodabljati na daljavo.
Na nemških avtocestah novi S kot prvi dobiva dovoljenje za avtonomno vožnjo 3. stopnje. Tam bo za doplačilo s svojimi petimi radarji, lidarjem, visokozmogljivimi stereo kamerami, vremenskim tipalom ter ultrazvočnimi tipali sistemu drive pilot zagotavljal popoln pregled nad dogajanjem na cesti, da bo voznik lahko tudi v gostem prometu za dalj časa prepustil volan umetni inteligenci in medtem uporabljal internetno povezavo ali prebiral elektronsko pošto v integrirani mobilni pisarni. Na naših cestah novi S natančno obvladuje 2. stopnjo avtonomne vožnje, kar pomeni, da sam zavira, pospešuje, zamenja vozni pas na avtocesti in kratek čas samodejno z aktivnim krmiljenjem tudi vzdržuje smer. Če se voznik ne odzove na opozorila za prevzem volana, avto sproži samodejni proces zaustavljanja v sili.
Svetlobni snop visoke ločljivosti
Temo novi mercedes S para s svetlobnim snopom visoke ločljivosti, ki seže 650 metrov daleč. Digital light je nova in najbolj natančna tehnologija Mercedesovih žarometov. Na 100-metrski razdalji je natančen in popolnoma prilagodljiv snop visoke ločljivosti sestavljen iz 1,3 milijona svetlobnih točk v velikosti 3,5 krat 2,3 cm. To pomeni, da sestavljeni snop lahko osvetli celega pešca, le njegove oči z natančnim izrezom pa pusti v temnem okvirčku. Voznik bo na zadostni razdalji videl osvetljenega pešca, pešca pa dolgi snop ne bo zaslepil. Pri običajnih pametnih žarometih je posamična svetlobna točka na 100-metrski razdalji velika kot garažna vrata 1,745 m krat 2,33 metra.
Tehnologija vozniku veliko da, a zahteva tudi vedno več znanja
Vožnja je posebno doživetje zaradi izjemno dovršenih in odlično delujočih varnostnih pomagal, štirikolesnega pogona in krmiljenja, pametnega podvozja in popolne digitalizacije. Kako se vse to odraža na cesti? Osupljivo, prepričljivo, a hkrati zaradi kompleksnosti vgrajene tehnologije tudi malce zahtevno za popolno uživanje vsega, kar nudi. Slednje izpostavlja tudi AMZS inštruktor varne vožnje in vodja šole vožnje Manuel Pungertnik: “Prvo fascinacijo ti ta avtomobil pripravi, ko odpreš vrata in sedeš vanj. Za navadne smrtnike namreč to ni več avto, ampak dejansko predstavlja neke vrste cestno plovilo. Ko govorimo o tehnologiji, je hkrati izjemno fascinantno in na drugi strani zastrašujoče, do kam danes seže tehnologija, pa čeprav smo še vedno daleč od povsem avtonomnih vozil.”
Pri aktivnem tempomatu ima voznik možnost izbrati tudi samodejno prilagajanje nastavljene hitrosti glede na omejitve in celo na potek ceste, po kateri trenutno vozi. To pomeni, da pred ovinkom tempomat samodejno zmanjša največjo dovoljeno hitrost, da s sistemom za ohranjanje smeri brez težav sam prepelje ovinek. Na stari cesti čez Trojane je tako zgledno ohranjal smer in hitrost prilagajal cesti ter omejitvam. Pri nastavitvah delovanja vozniških pripomočkov so na velikem in odzivnem osrednjem zaslonu sicer v veliko pomoč tudi zgledno prevedeni slovenski meniji.
Izjemno okreten, a še vedno velikan
Precej nenavaden je občutek, ko se zaradi 10-stopinjskega pomika koles zadaj skoraj 5,3 metra dolga limuzina z lahkotnostjo kompaktnega avtomobila polkrožno obrne na manj kot 11 metrih prostora.
Gospod, ki se ga vozi gosposko
Posebno vozniško razvajanje nudita vrhunsko podvozje in najzmogljivejši Mercedesov vrstni dizelski šestvaljnik (243 kW in 700 Nm) vseh časov. Z značilno vozno eleganco in diplomatskim značajem je novi S navdušil tudi inštruktorje varne vožnje, ki v pojavnosti tega avtomobila vidijo veliko prednost tudi pri vplivu na slog vožnje oziroma kulturo voznika. Manuel Pungartnik pojasni, zakaj je pri takem avtomobilu tako pomembna njegova uglajenost: “Prvi občutek, ki ga ta avtomobil da vozniku, je nedvomno prav to - varno in izjemno udobno potovanje v vseh razmerah in na vseh cestah. Noben drug tako zmogljiv avto vozniku na tako prefinjen diplomatski način ne sporoči, da je zaloga moči namenjena eleganci in ne surovosti. To je avto, ki te s svojim značajem in udobjem prepriča, da z njim delaš lepo in umirjeno, avto pa to poplača z udobjem oziroma dovršeno vozniško pomočjo. Zato je vožnja v njem tako izjemno uglajena in varna.”
Izjemen, a ne vsemogoč
Po preskusu delovanja vozniških pripomočkov na avtocesti, magistralki in na asfaltnih površinah AMZS centra varne vožnje na Vranskem so inštruktorji varne vožnje prikimali njegovi doslednosti, a hkrati tudi v takem avtomobilu izpostavili pomen znanja in voznikovega aktivnega sodelovanja s tehnologijo. Mitja Jeseničnik izpostavlja nujnost prenosa tehnologije v “ljudski razred”: “Srčno upam, da se bo tako zmogljiva tehnika za pomoč vozniku prej kot v desetletju preselila tudi v cenovno dostopnejše avtomobile, saj tovrstna tehnologija veliko pripomore k varnejši in udobnejši vožnji.” Ob tem opozarja, da vseh težav oziroma nevarnosti v prometu tudi umetna inteligenca še dolgo časa ne bo uspela izničiti. “Kljub hitremu razvoju varnostnih tehnologij bomo vozniki še lep čas igrali ključno vlogo za volanom tudi pri najpametnejših avtomobilih - predvsem zaradi ostalih udeležencev v prometu. Prepričan sem, da umetna inteligenca še dolgo časa ne bo uspela predvideti in rešiti oziroma odgovoriti na vse nepredvidljive napake, ki jih je človek sposoben narediti za volanom oziroma v prometu.”
Tudi najpametnejšemu mercedesu so AMZS inštruktorji varne vožnje pripravili resen izziv, ki smo ga izvedli na poligonu z izkušenimi voznikom in strogim varnostnim protokolom: pri vožnji s hitrostjo 50 km/h na uro je eden od inštruktorjev iz popolnega mrtvega kota izza avtomobila ob cesti pritekel pred mercedes S. Ob vklopljenem radarskem tempomatu je 5,3 metrska limuzina z bliskovitim posegom dokazala svoj primat najpametnejšega avtomobila. Ob tem velja povedati, da smo to izvedli na površini, ki jo Mercedesova navigacija ne prepozna kot cesto z omejitvami. Umetna inteligenca iz navigacijskih podatkov ni dobila podatkov, da vozi na cesti. Ko smo še bolj zaostrili pogoje reakcije, pa smo tudi dobili dokaz, da je novi S izjemen, a nikakor ne vsemogoč. Če je prostora premalo, se čudež ne more zgoditi - tudi tehnika ne more premagati fizikalnih zakonov. Vozite varno!
S čim je novi mercedes S najbolj navdušil AMZS inštruktorje varne vožnje?
Poleg izredno uglajenega, natančnega in zanesljivega posredovanja vozniških pomagal pri vožnji v prometu so bili AMZS inštruktorji varne vožnje navdušeni nad udobjem, vodljivostjo in okretnostjo te markantne limuzine. Mitja Jeseničnik je bil najbolj navdušen nad kakovostjo, digitalizacijo in natančnostjo ohranjanja smeri: “Izjemna natančnost izdelave, na pogled elegantni digitalni minimalizem, ki preseneti z razkošjem vsebin in storitev, potem ko se potopiš v kompleksne menije. Ne morem mimo prvovrstnega udobja v vožnji. Mercedes S nedvomno preseneti v vožnji čez ovinke, presneti z natančnostjo podvozja in vzmetenja. V tem avtomobilu voznik res začuti, da vozi nekaj zelo posebnega. Že res, da nas velika večina ni vajena takega udobja in luksuza za volanom in smo zato še bolj presenečeni, a klub temu lahko rečem, da je ta mercedes vrh tistega, kar danes ponuja tehnologija. To kot izkušen voznik začutiš. Absolutno navduši s prostorno kabino in dejstvom, da si vsak potnik svoj sedež lahko nastavi po svojih željah. Je avto, ki zna dvigniti počutje in potovanje po cesti dvigniti na najvišjo raven.” Kaj pa je Mitjo v mercedesu S najbolj navdušilo oziroma presenetilo? “Predvsem to, da je tehnologija sedaj res že zelo natančna. Vse deluje izjemno uglajeno, in to je tisti dejavnik, ki res preseneti. Avto absolutno preseneti, kako natančno zmore slediti voznemu pasu in pri tem nežno prilagaja tudi hitrost. Zelo prepričljivo je tudi prilagajanje delovanja podvozja oziroma vzmetenja cesti oziroma ovinkom. Izjemno udobno se pelje čez neravnine na vozišču.”
AMZS inštruktorja varne vožnje in vodjo šole vožnje Manuela Pungertnika pa smo izzvali z vprašanjem: bi glede na videno in preizkušeno tehnologijo serijskega mercedesa S vanj sedel in se na zadnjem desnem sedežu odpeljal na pot, če bi bil voznikov sedež prazen, avto pa bi upravljali čipi? “Zagotovo bi bil skeptičen, ampak že po izkušnji, ki nam jo je na avtocesti in magistralni cesti s svojimi vozniškimi pomočniki danes prikazal novi mercedes S, bi upal sesti tudi v avto brez volana in se pustiti peljati v odprtem prometu. Prepričan sem, da tak izdelovalec, kot je Mercedes, na ceste ne bo poslal avtonomnega vozila, za katerega ne bo več kot 100-odstotno prepričan, da bo zmogel varno voziti sam. Prej ga zagotovo ne bodo kot serijskega ponudili ljudem. To je tisto, v kar zaupam.”